روش تحقیق

فصل اول

بیان مسئله :

هدف زمینه یابی پرسشنامه ای  توصیف رفتار طرز فکر احساس ویژه یا آزمون رابطه ی بین دو یا چند متغییر است . برای مثال پژوهشگر ممکن است به توصیف موارد زیر علاقه باشد « احساس مردم نسبت به مجازات اعدام برای قاچاق مواد مخدر چگونه است ؟ چه تعدادی اقادام به قاچاق مواد مخدر کرداند ؟ چه تعدادی از خانواده خریدار کالای چینی هستند ؟ در انتخاب آینده مردم به چه کسی رای خواهند داد ؟ طرز فکر کارکنان دولت نسبت به مشاغل خود چگونه است ؟ پژوهشگر ممکن است به آزمون رابطه دو یا چند متغییر علاقه مند باشد برای مثال « همبستگی بین اعتماد به نفس و موفقیت شغلی » یا « رابطه بین سطح درآمد و رضایت شغلی » به یک پژوهش زمینه یابی با استفاده از پرسشنامه توجه کنید . دراین پژوهش ویژگیهای زمینه اجتماعی ، پاسخهای زنان و شوهران به اینکه کدام یک نقشهای متنوع ، خانوادگی را ایفا می کنند ، درجه ی توافق بین زنان و شوهران درباره اینکه کدامیک موظف به انجام این تنش هاست  ، انطباق آنها با خواسته های یکدیگر و احساس آنها نسبت به  رضایت از زناشویی مورد بررسی قرار گرفت .

ادامه نوشته

خصوصیات یک مدیر آموزشی

خصوصيات يک مدير آموزشي   

 دورة ابتدايي يکي از دوره‌هاي مهم تحصيلي است که در رشد تربيت و تکوين شخصيت آن تأثير بسزايي دارد، اين دوره را دوره تأديب‌، خلاقيت و بروز استعدادهاي عمومي و کودکي سوم گفته‌اند و در ايران معمولاً گروه سني ۱۰ ـ ۶ ساله را شامل مي‌شود. 

دورة ابتدايي يکي از دوره‌هاي مهم تحصيلي است که در رشد تربيت و تکوين شخصيت آن تأثير بسزايي دارد، اين دوره را دوره تأديب‌، خلاقيت و بروز استعدادهاي عمومي و کودکي سوم گفته‌اند و در ايران معمولاً گروه سني ۱۰ ـ ۶ ساله را شامل مي‌شود. اين سطح از آموزش به نامهاي تعليمات اجباري آموزش همگاني و آموزش عمومي خوانده شده است‌. آموزش ابتدايي در ايران قبل از تأسيس مدارس به سبک جديد، معمولاً در مکتب‌خانه‌ها صورت مي‌گرفت‌. در قانون اساسي‌، معارف مصوب آبانماه ۱۲۹۰ شمسي آموزش ابتدايي به عنوان اولين دورة تحصيلي ذکر گرديده و مدّت آن نيز ۶ سال تعيين شده است‌. هرکه در خُرديش ادب نکند

در بزرگي فلاح از او برخاست

چوب تر را چنانکه خواهي پيچ

نشود خشگ جز به آتش راست

دورة ابتدايي از نظر تأثير نهايي و چشمگير آن در رشد و توسعه فرهنگي‌، اجتماعي‌، اقتصادي جوامع کنوني‌، صاحب نظران علم اقتصاد آموزش و پرورش و علوم تربيتي و مديريت آموزشي سرمايه‌گذاري در اين دوره را به منظور تعميم آموزش همگاني و رشد ابعاد وجود کودکان بهترين سرمايه‌گذاري مي‌دانند.

ادامه نوشته

تأثير جايگاه اجتماعی والدين بر روی جنسيت نوزادان

تأثير جايگاه اجتماعی والدين بر روی جنسيت نوزادان

به گفته محققين احتمال پسر دار شدن راسای جمهور در کشور ها به مراتب بيش از احتمال دختر دار شدن آنها می باشد! اين مطالعه که در نوع خود بسيار جالب توجه بود توسط دکتر بتزيگ و همکارش دکتر وبر به انجام رسيد. نتايج اين بررسی نيز در نوع خود بسيار جالب توجه بودند.

نسبت های طبيعی پسر به دختر در جهان برابر اند با 105-107 پسر در ازای هر 100 دختر که نشان دهنده یک اختلاف 5-7 درصدی به نفع تعداد بيشتر نوزادان پسر می باشد که اين اختلاف همچنان تا رده سنی زير 60 سال بدين گونه می باشد و پس از آن به علت طول عمر بيشتر زنان نسبت به مردان جمعيت زنان از مردان فزونی می يابد.

به گفته اين محققين خانم چلسی کلينتون تنها فرزند و دختر رييس جمهور سابق ايالات متحده آمريکا است که شصت و يکمين دختر متولد شده از راسای جمهور آمريکا از ابتدای تاريخ اين کشور بوده است. این در حالی است که راسای جمهور کشور آمریکا در مجموع دارای نود پسر بوده اند، که اين اختلاف 30 درصدی در نسبت تعداد دختران به پسران متولد شده از راسای جمهور کشور آمريکا بسيار چشمگير و قابل توجه می باشد.

همچنين نسبت های مشابهی نيز در ميان نوادگان خاندان سلطنتی کشور انگلستان به چشم می خورد. در خاندان سلطنتی انگلستان از ابتدا تا کنون 1789 پسر و تنها 1522 دختر متولد شده است. نسبت تعداد پسران به تعداد دختران متولد شده در خاندان سلطنتی انگلستان برابر است با 118 پسر به ازای هر 100 دختر که اين نسبت بسيار قابل تامل می باشد آن هم در کشور و نیز در خاندانی که سقط جنين های وابسته به جنسيت هيچگاه در ميان آنان رواج نداشته است.

نسبت های مشابهی نيز در ميان فرزندان اعضای بلند پایه کابینه کشور آلمان به چشم می خورد. به گفته اين دو محقق تعداد پسران متولد شده در اين گروه برابر با 1473 و تعداد دختران متولد شده از ابتدا تا کنون تنها 1294 دختر می باشد که این برابر است با 113 پسر در ازای هر 100 دختر.

در کشور آمريکا و در ميان دولتمردان اين کشور نيز تعداد پسران به تعداد دختران برابر است با 1180 پسر به 1046 دختر که نسبت جنسی 112 پسر در ازای هر 100 دختر را نشان می دهد.

 

تأثير خصوصيات اخلاقی و شخصيتی مادر در تايين جنسيت نوزاد

پروفسور والری گرانت استاد دانشگاه آکلند در کشور نيوزيلند به ارايه يک تئوری نوين در اين ضمينه اقدام نمود. وی به تايين تايپ شخصيتی افراد اقدام و سپس نوع شخصيت آنان را با نسبت تعداد نوزادان پسر به تعداد نوزادان دختر متولد شده توسط اين مادران مورد بررسی قرار داد. نتايج به دست آمده توسط دکتر گرانت بسيار جالب توجه بودند. وی با تايين تايپ شخصيتی نزديک به 200 مادر به اين نتيجه دست يافت که مادرانی که شخصيت غلبه گر داشته و درصد صفات اخلاقی مردانه آنان بيشتر می باشد احتمال پسر دار شدنشان به مراتب بيش از مادرانی است که خصوصيات اخلاقی تسليم پذير و زنانه بيشتری از خود بروز می دهند.

پایان نامه بررسی عملکرد خانواده های دانش آموزان تیزهوش و عادی شهرستان مریوان  

موضوع : بررسی عملکرد خانواده های دانش آموزان تیزهوش و عادی شهرستان مریوان

مقدمه

خانواده چيزي بيش از مجموعه افرادي است كه در يك فضاي مادي و رواني بسر مي برند. خانواده يك نظام اجتماعي وطبيعي است كه ويژگيهاي خاص خود را دارد و نهاد اوليه هر جامعه اي به شمار ميرود كه كانون ظهور عواطف انساني و روابط صميمانه ميان افراد است و مي توان گفت عملكرد خانواده تاثير مستقيم و بسزايي بر عملكرد جامعه دارد(مظاهري، 1387 ).

 پژوهشگران بر اين عقيده اند كه بهترين ملاك و معياري كه بر اساس آن مي توان كيفيت اخلاقي، اجتماعي و رواني افراد را مورد ارزيابي و دقت قرار داد همان شبكه ارتباطي اعضاي خانواده و مجموعه قوانين حاكم بر محيط و جو خانواده است (ملا شريفي ،1384).

يكي از جنبه هاي كارآمدي خانواده در عملكرد تحصيلي فرزندان پديدار مي شود. موفقيت يا شكست در اعمال تحصيلي مي تواند ناشي از كاركردهاي سالم يا ناسالم خانواده باشد هرچند كه اين مفهوم (موفقيت يا شكست تحصيلي) چند عاملي است و عواملي مانند عوامل فردي، درون سازماني و برون سازماني در آن دخيل است(تمنايي فر، 1386 ).

درعصر حاضر تحصيل بخش مهمي از زندگي هر فرد را تشكيل مي هد و بر اين اساس نزديك يك قرن است كه گروههاي تخصصي و روان شناسان به صورت گسترده همواره به جوانب مختلف تحصيل توجه داشته و بر شناسايي عوامل پيش بيني كننده پيشرفت تحصيلي ؛ الشات 11 ، 1920 ،هريس ، تاكيد كرده اند. افرادي همانند بينه ، سيمون  در سال 1905 ؛ ثرندايك 2000 و... به اين مهم پرداخته اند (پرموزيك وفورنهام، 2003 ؛ لانس بري، استيل، سولند، گيبسون، 2004 ).

دانش آموزان  از آن جهت مورد توجه روان شناسان قرار گرفته است كه آن چه مي تواند يك فرد، خانواده و درنهايت يك كشور را در مسير پيشرفت قرار دهد بهره مندي از افرادي است كه نه تنها داراي سلامت رواني مناسبي هستند بلكه در سيستم آموزشي، مدرسه و در سطح دانشگاه تحصيلات خود را باموفقيت پشت سر گذاشته اند  .بسياري از مطالعات انجام شده تاكيد بر آن دارندكه در پيشرفت تحصيلي علاوه بر عوامل شناختي مانند هوش و استعداد بايد سهم بيشتري براي عوامل غير شناختي درنظر گرفت(محمودیان ،1385).

فهرست مطالب

·        بیان مسئله

·        اهمیت وضرورت

·        پیشینه ی پژوهش

·        فرضیه ها

·        اهداف پژوهش

·        تعریف مفهومی وعملیاتی

·        جامعه ی آماری

·        آمار توصیفی

·        ابزار اندازگیری و روش تحقیق

·        روش گردآوری داده ها

·        محدودیت پژوهش

·        منابع

برای دریافت متن کامل مقاله یا تحقیق مورد نظر خود ایمیل بفرستید با تشکر مدیر وبلاگ

پایان نامه

موضوع : ارزیابی اهداف و محتوای برنامه درسی مطالعات اجتماعی سال اول متوسطه بر مبنای توانایی های ذهنی و علایق دانش آموزان از دیدگاه دبیران و صاحبنظران برنامه درسی

مقدمه:

آموزش وپرورش از مهم ترین نهادهای اجتماعی می باشد ودر واقع ، کیفیت فعالیت سایر نهادهای اجتماعی نیز تا اندازه زیادی به چگونگی عملکرد آن بستگی دارد.

اهمیت آموزش وپرورش در زندگی انسان ولازم وملزوم بودن ادامه حیات وآموزش وپرورش باعث گردیده است که انسان ها همواره بر تلاش ومساعی خود برای سازماندهی وتحت کنترل در آوردن این فرایند خطیر بیفزایند؛ از جانب دیگر پیشرفت های علمی ویافته های جدید بشری درعرصه علوم وتکنولوژی در اهمیت وقوت بخشیدن این تلاشها نقش به سزایی داشته است .

نهاد آموزش وپرورش، نهادی است که پایه های قوت وضعف یک جامعه را پی ریزی می کند. بر همگان ثابت شده است که تعلیم وتربیت نجات دهنده هر جامعه از رکود وانحطاط وتوسعه دهنده آن در جهت پیشرفت وترقی است .

از جمله مسائل مهمی که معمولآ کل جوامع ، مخصوصا"جوامع در حال رشد، در ارتباط  با آموزش وپرورش با آن مواجه هستند، ارزشیابی است. از آنجا که برنامه های درسی، نقش محوری در نظام آموزشی دارند، بنابراین ارزشیابی برنامه های درسی متناسب با علایق وتوانایی های ذهنی دانش آموزان ونظام آموزش کارآمد ، امری مهم وحیاتی است.

این پژوهش نیز، در راستای مباحث فوق به ارزیابی اهداف ومحتوای برنامه درسی مطالعات اجتماعی سال اول متوسطه وتناسب آن با علایق وتوانایی های ذهنی دانش آموزان از دیدگاه دبیران وصاحب نظران برنامه درسی می پردازد ودر صدد آن است تال به نتایج مناسبی در این زمینه دست یابد.

برای دریافت متن کامل مقاله یا تحقیق مورد نظر خود ایمیل بفرستید با تشکر مدیر وبلاگ

کارورزی رشته علوم تربیتی 4

گزارش کار

امروز مورخ 21/1/1390 ساعت 10 صبح به مدرسه ابتدایی13 آبان واقع در میدان بابا رشید ، جنب پوریای ولی مراجعه کردیم قرار است ما به عنوان کارآموز ساعتی را در این مدرسه دخترانه به پژوهش و جمع آوری اطلاعات بپردازیم از جمله پژوهش در مورد :

1-    فضای فیزیکی آموزشگاه

2-     نیروی انسانی

3-    خدمات و امکانات آموزشگاه

4-    بیان سیستم های روشنایی ، گرمایی بهداشتی و تغذیه

5-    چگونگی شیوه آموزش در پیش دبستانی و ...

با دادن نامه دریافتی خود از آموزش و پرورش به مدیر مدسه خانم نسترن خلاق و توضیح چگونگی پژوهشمان او با نامه ما موافقت کرد و قرار شد از فردا کار خود را شروع کنیم .

ادامه نوشته

کارورزی رشته علوم تربیتی 3

کاروزی یکی از واحدهای علمی است برای رشته های علوم تربیتی که برای گذراندن این واحد دانشجویان باید با گرفتن معرفی نامه از دانشگاه و آموزش و پرورش به یکی از مراکز پیش دبستانی و دبستانی مراجع نمایند . ما نیز .......... و ............ برای این منظور به مدت هشت جلسه به یکی از مراکز پیش دبستانی رفتیم و حال به ارایه گزارشی از این جلسات می پردازم برنامه این پیش دبستانی چرخشی بود ما در این جلسه که به پیش دبستانی رفتیم نوبت صبح بودند

ادامه نوشته

کارورزی رشته علوم تربیتی گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی

چکیده

امروز آموزش و پرورش در تمام کشورها اهمیت و ارزش زیادی دارد و نقش آن در رشد و توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی  و سیاسی  غیر قابل انکار است . این دلیل صاحب نظران تعلیم و تربیت معتقداند که کارکنان آموزشی همچون مدیران و معلمان باید برای دستیابی به هدفهای از پیش تعیین شده  شایستگی ها و آمادگی های خاصی داشته باشند.

وضعیت كار ورزی و مدیریت های بدون تجربیات عملی در مدارس كار ورزی نه به معنای كاربرد آموخته ها در عمل ، بلكه بمنزله ی مشاهده تعلیمات در محیط واقعی كار ، علی رقم تمام كاستی های خود بویژه در ارتباط با رابطه ی كار ورز ، مدیر و استاد راهنما، فرصتی محدود و البته مغتنم را در اختیار دانشجو قرار می دهد تا در اتمسفر و جو (فرهنگ) سازمانی مدرسه تنفس كرده و نسبت به كارآیی ، كاربرد و اجرای آموخته های آكادمیك خود نظری انتقادی بیافكند و ضمن نقد منصفانه مدیریت های موجود ، بر پایه ی معلوماتش  پیشنهاداتی برای اصلاح و بهبود آن ارائه كند. عدم وجود همین كار ورزی های ناكافی نیز باعث می شود دانشجو با ورود به محیط مدرسه خود را در محیطی ناآشنا ببیند و با فراموش كردن آموخته هایش ، همانند فردی كه غیر از تجربه ، معلوماتی نیز در زمینه مدیریت ندارد عمل كند و آن شود كه بسیاری از مسئولین آموزش و پرورش نسبت به كارآیی آنها دچار شك و تردید شوند.

ادامه نوشته

کارورزی رشته علوم تربیتی بخش اول

بخش اول

 علت انتخاب کردن دبیرستان دکتر علی شریعتی این بود که من خودم فارغ التحصیل این دبیرستان بودم و گفتم شاید جالب باشد که در مقایسه دبیرستان دکتر علی شریعتی در نخستین سال تاسیس ان یعنی 84_81 با این دبیرستان در سال 90 داشته باشم که خود ما نیز از اولین دانش اموزان ان بودیم.

این دبیرستان در سال اول با 5 کلاس پایه اول شروع به کار کرد و سال بعد نیز با دانش اموزان پایه اول همان سال به تدریج کلاس های سال دوم و سوم را در رشته های تجربی و انسان به ان اضافه کرد.

در اولین جلسه مراجعه به دبیرستان با عدم همکاری مدیر و عوامل اجرای ان مواجهه شدیم و جالب اینجاست که این عدم همکاری را با را صریحا اعلام کردند. لذا برای تکمیل اطلاعات خود به ناچار به منابه دیگری رجوع کردیم.

بعد فیزکی این دبیرستان از پنج کلاس سال اول سه کلاس سال دوم در هر سه رشته و سه کلاس سال سوم در هر سه رشته تشکیل شده شده بود.

از نظر امکانات بهداشتی این اموزشگاه دارای ده سرویس بهداشتی که دو تای ان عملا بی استفاده است و هشت تای بعدی نیز شیشه و دستگیره ندارد .

کتابخانه این مدرسه از دید دانش اموزان برای رشته های تجربی و ریاضی مناسب است ور برای رشته علوم انسانی رضایت بخش نیست.

ادامه نوشته

کارورزی رشته علوم تربیتی 1

بخش دوم

ج‌ - دوره‌ متوسطه‌ :

حداكثر سن‌ ثبت‌ نام‌ در پايه‌هاي‌ اول‌،دوم‌ و سوم‌ متوسطه‌ و دوره‌ پيش‌دانشگاهي‌ در مناطق‌ شهري‌ ،روستايي‌ و عشايري‌ به‌ ترتيب‌ 18، 19، 20 و 21 سال‌ تمام‌ است‌.

تبصره‌1 - در هر دوره‌ تحصيلي‌ دوسال‌ به‌ حداكثر سقف‌ سني‌ دانش‌ آموزان‌ معلول‌ جسمي‌ كه‌ درمراكز آموزشي‌ خاص‌ به‌ تحصيل‌ اشتغال‌ دارند اضافه‌ مي‌شود.

تبصره‌2ـ ملاك‌ محاسبه‌ سن‌ دانش‌ آموز جهت‌ ثبت‌ نام‌،اول‌ مهرماه‌ خواهد بود. 

ادامه نوشته

کارورزی رشته علوم تربیتی

تاریخچه پیش دبستانی

کودکستان و دوره پیش دبستانی با قدمتی 80 ساله در ایران سابقه ی درخشان ایران در این عرصه را نشان می دهد . اولین کودکستان توسط مرحوم باغچه بان در تبریز دایر شد و در سال 1310 مجوز تاسیس کودکستان توسط وزارت معارف صادر شد . از این رو سال 1310 آغاز فصل جدیدی در تاریخ ، آموزش  پیش دبستانی کشور به شمار می رود . اولین آیین نامه ویژه کودکستانها در مراکز پیش دبستانی 1312 به تصویب شورای عالی فرهنگ رسید . . وکودکستان به شکل امروز در سال 1324 با دستورالعملی مبنی بر تشکیل کودکستانهای دولتی از طرف آموزش و پرورش راه انداری شد و در سال 1353 اصلاحاتی در ایین نامه کودکستانها به عمل آمده که بر طبق آن فقط ثبت نام کودکان  5 ساله در کلاسهای آمادگی با نظارت آموزش و پرورش مجاز شمرده شد و ثبت نام کودکان 3 تا 5 ساله در کودکستانهای خصوصی با نظارت سازمان بهزیستی انجام می گیرد.

ادامه نوشته