گروه بندی دانش آموزان

در همان جلسه اول بعد از معرفی خود و آشنایی با دانش آموزان گروهبندی دانش آموزان که پایه و اساس تدریس موفق می باشد انجام می شود.

برای انجام این کار از دانش آموزان خواسته می شود به گروههای 5 تا 4 نفره تقسیم شوند و مسئولیت این کار را به خود دانش آموز واگذار می کنیم تا انتخاب آزادی داشته باشند و در طول سال در کنار فعالیت درسی با هم دوست باشند.  و از آنها می خواهم که در انتخاب اعضای گروه دقت لازم را به عمل ۀورند و در گروههای آنها حتماً افراد قوی و متوسط در لحاظ درسی وجود داشته باشند.

پس از انتخاب اعضای گروههای و مشخص شدن گروهها وظیفه هر یک از اعضای گروه ( سرگروه – معاون – سخن گو – محقق و مسئول تدارکات) برای دانش آموزان مشخص می شود. از آنها خواسته می شود در طول جلسات تدریس به صورت گروهی بنشینند به شکلی که در گروه تمام اعضای گروه با هم ارتباط نزدیک داشته باشند و همدیگر را ببیند.

از جمله راهکارهای موفق و اجرائی در تدریس علوم و همچنین در تجربی شخصی خود به شرح زیر است:

الف) روش تدریس آزمایشگاهی

ب) روش تدریس فعال

ج) روش تدریس آموزش به صورت گروهی

د) استفاده از نرم افزارهای آموزشی

 

برای تدریس موفق و کارآمد باید از تلفیقی از این روشها جهت تدریس و هدایت دانش آموزان استفاده می شود.

الف) روش تدریس آزمایشگاهی :

 استفاده از روش تدریس آزمایشگاهی برای مطالبی از علوم تجربی که نیاز به آزمایش در آزمایشگاه دارند مناسب می باشد . بدهی است که اگر تدریس مطالب عملی باشد نتیجه و بازدهی آن بیشتر بوده و نتیجه بهتری مشاهده می شود .

آنچه این روش را از بقیه روشها متمایز می سازد وجود مکانی به نام آزمایشگاه است . در این روش اطلاعات در اختیار دانش آموز قرار نمی گیرد بلکه خود آنها به صورت عملی به آن دست می یابند.

مراحل اجرای روش تدریس آزمایشگاهی

1-    مرحله آماده سازی

2-    مرحله زنگ کار

3-    مرحله جمع بندی

 

1-    مرحله آماده سازی : در این مرحله که پیش از کار در آزمایشگاه است درباره آنچه آزمایش خواهد شد دستور العمل های کار را برای دانش آموزان آماده و در اختیار انش آموزان قرار می دهیم .

2-    مرحله زنگ کار : در این روش دانش آموزان به صورت گروهی و با راهنمایی معلم کار خود را شروع می کنند و مراحل انجام کار را به صورت گروهی طی کرده و در جستجوی نتیجه آن تلاش می کنند.

3-    جمع بندی : در مرحله آخر دانش آموزان درباره اطلاعات به دست آماده به بحث می نشینند و نتیجه کار را در اختیار معلم قرار می دهند.

 

ب) روش تدریس فعال :

در این روش بر فعالیت دانش آموزان تاکید می گردد. و خود دانش آموزان در جریان یادگیری – یاد دهی نقش فعال را بر عهده دارند به بحث می پردازند، مسائل را حل و تمرین می کنند و با استفاده از راهها کارهای معلم به کسب تجربه می پردازند . در این روش تعاملی دو طرفه بین معلم و دانش آموز وجود دارد و معلم نقش راهنما و هدایت کننده ایفا می کند ولی انجام کار بر عهده دانش آموز است .

 

ج) روش تدریس گروهی :

روشی است که دانش آموزان به صورت گروهی و مشارکتی به انجام کار خواسته شده ( تحقیق – آزمایش – فکر کنید و ...) می پردازند. در این روش دانش آموز علاوه  بر معلم دارای تکیه گاه دیگری است و آن هم اعضای گروه خود می باشد که به کمک هم رفع مشکل می کنند در این روش باید برکار تمام گروههای نظارت داشته باشیم و تمام دانش آموزان را به کار گروهی وادار بکنیم .  در این مرحله فعالیت دانش آموزان نمره گروهی در نظر گرفته می شود. همچنین امتحان گروهی از دانش آموزان به صورت که در زیر گفته می شود به عمل می آید: در گروه به هر کدام از اعضای گروه یک برگه امتحانی داده می شود و از آنها می خواهیم به همکاری هم به سوالات داده شده در برگه خود پاسخ دهند. پس در هر گروه 1 برگه از میان برگه های اعضای گروه انتخاب و تصحیح می شود و نمره ای که می گیرند به عنوان نمره گروهی در نظر می گیریم .

مزایای روش های تدریس فعال گروهی

1-    قدرت بیان و استدلال دانش آموزان رشد می نماید.

2-    آموزش برای دانش آموز دلچسب و دلپذیر می شود.

3-    دانش آموزان در حل مسائل توانایی بیشتری پیدا می کنند.

4-    مسئولیت پذیری دانش آموز بیشتر می شود.

5-    حس همکاری و تعاون افزایش می یابد.

 درس علوم تجربی از چهار بخش فیزیک ، شیمی  ، زیست شناسی و زمین شناسی تشکیل شده است .

1-    تدریس بخش فیزیک : تدریس این بخش از علوم بیشتر در آزمایشگاه و به صورت علمی انجام می شود و حتی گاهی اوقات آزمایش  در خارج از آزمایشگاه و در فضای باز انجام می گیرد مثلاً در تدریس فصل دوم کتاب دوم راهنمایی که مربوط به نور می باشد محل انجام آزمایش فضای باز در مقابل نور خورشید انتخاب می شود.

2-    تدریس بخش شیمی : برای تدریس بحث شیمی تلفیقی از سه روش گفته شده انتخاب می شود و برای انجام کارهای عملی دانش آموزان به آزمایشگاه برده می شوند و همچنین از نرم افزار های کمک آموزشی استفاده می کنیم .

3-    تدریس زمین شناسی : هدف آشنایی با انواع سنگ – کانی و فسیل می باشد .

برای این منظور قبلاً از دانش آموزان خواسته می شود که اگر سنگ – کانی – یا فسیلی دارند برای جلسه آینده به کلاس بیاورند و ضمن تدریس به شیوه های یادشده علاوه بر سنگ ها و کانی ها ی که خودشان تهیه کرده اند از جعبه سنگ ها و کانیها و فسیل های موجود در آزمایشگاه استفاده می شود. و در کنار هر بحث متناسب با آن سنگ یا کانی مرتبط با موضوع نشان داده می شود و همچین می توان از نرم افزار های آموزشی – عکس و فیلم برای تدریس این بحث استفاده کرد.

4-   تدریس بخش زیست

هدف :آشنایی با موجودات زنده – رشد ، تکثیر و نحوه زندگی آنها و آشنایی با قسمت های مختلف بدن

برای تدریس این بخش هم از روش آموزش گروهی ، فعال و آزمایشگاهی استفاده می شود در این قسمت برای تدریس از اندامها و دستگاه های بدن و اندام مختلف مانند قلب شش و کلیه و مجاری ادرار تشریع می شود البته برای انجام این کار یک هفته قبل برای تهیه این اندام ها با مدرسه هماهنگی می شود تا به تهیه آنها اقدام نمایند . که تشریع این اندام ها توسط معلم و با همکاری دانش آموزان و ضمن آنکه تصویر آن روی تخته کشیده می شود قسمتهای مختلف آن توضیح داده می شود و ساختمان آن بررسی می شود.

در صورتی که امکان فراهم شدن اندام مورد تشریع برای تمام گروهها فراهم باشد دانش آموزان هم به تشریع اندام می پردازند .

در این روش دانش آموزان اندام را به عینه مشاهده کرده و عمل یادگیری یادهی تسهیل می شود.

همچنین برای تدریس این قسمت از مولاژ و اطلس های که در آموزشگاه موجود می باشد  استفاده می شود.

برای دریافت متن کامل مقاله یا تحقیق خود  لطفاً پیغام بگذارید با تشکر مدیر وبلاگ