لکنت زبان

مقدمه:

صحبت کردن، بخشی از فعالیت های طبیعی انسان است.مابه ندرت به درجه اهمیت آن می اندیشیم در واقع آدمهایی که خیلی حرف می زنند کمترهم می اندیشند! در برقراری تماس مکالمه ای با دوستان وافراد اجتماع معمولاً احساس زحمتی نمی نمائیم . وحتی تصور این که ممکن است کسی در مکالمه اجتماعی دچار اشکال شود به ذهن ما کمتر خطور می کند.در این رابطه ، بیشتر افراد معمولاً فقط زمانی احساس ضعف و نارسائی در تکلم می نمایند که لازم می آید برای جمعیتی سخنرانی نموده ویا باشخص بسیار مهمی صحبت نمایند.

زبان وسیله بیان عقاید ونظرات است که به کمک علائم وبر طبق قواعد ودستور زبان وعلم معانی بکار میرود.زمانی زبان دچار نقص ونارسائی می شود که بگونه ای ، صحبت کردن برخلاف قواعد دستوری باشد ، یا غیره مفهوم باشد ویا از نظر شخصی یا فرهنگی مطلوب نباشد ، ویا اینکه دستگاه صوتی (زبانی)مورد سوء استفاده واقع گردد(بدزبانی).

به هنگام تولد گریه تنها صدائی است که از کودک شنیده میشود به تدریج ازهمین گریه وصدای اولیه ظرف چند سال کودک انسان در حال طبیعی براساس قواعد دستوری وفهم مطالب وانتخاب کلمات وعلامت مناسب و000 ازعهده سخن گفتن بخوبی بر می آید.

کودک معمولا در حدود 12 ماهگی اولین کلمات را بر زبان میراند وحدود 18 ماهگی تا 2 سالگی اولین جملات ساده وابتدائی را می سازد،و بتدریج قادر به سخن گفتن وبیان نظرات خود و درک مطالب ومفاهیمی که در صحبت ومنظور دیگران نهفته است میگردد. چنانچه در حدود سنین فوق بطور طبیعی وعادی نتواند در بیان مقصود خود ازکلمات وجملات متناسب استفاده نماید و همچنین مشکلاتی در فهم مطالب داشته باشد ویا بعبارت ساده تر دیر زبان باز کند احتمالاًاز نظر گویائی دچار نارسائی ها واختلالاتی شده است.    

 

ادامه نوشته

بررسی عوامل استرس زا از دیدگاه دانش آموزان دختر مقطع متوسط شهرستان مریوان

بیان مسئله

امروزه دانش آموزان به دلیل نقش مهمی که در اداره آینده کشور به عهده دارند ، یکی از قشرهای مهم جامعه به حساب می آیند و اهمیت این نقش در این است که دانش آموزان مدیران اصلی در اداره آینده کشور و رهبر سایر اقشار جامعه در هدایت به سمت کمال و اهداف کشور می باشند. از سوی دیگر بخشی از دانش آموزان در آینده عهده دار آموزش و پرورش نسل های بعد خواهد بود و از این طریق به طور غیر مستقیم در کمال نسل های بعدی جامعه نیز دخالت دارند(حسن بیگی ، افسانه، 1389)

اهمیت این موضوع زمانی مشخص است که به این نکته توجه شود که بر طبق آمار و ارقام  موجود کشور ایران یک کشور جوان بوده و بخش عمده جمعیت آن متشکل از جمعیت جوان و نوجوان می باشد. با توجه به تمام این مسائل ، اهمیت سلامت دانش آموزان پیش از پیش مشخص می شود. سلامت روانی  یکی  از ابعاد مهم سلامت دانش آموزان ، به عنوان آینده سازان کشور ، می باشد این گروه به دلیل شرایط سنی و موقعیت خاص اجتماعی در معرض استرس های فراوان می باشند.(حسن بیگی ، افسانه، 1389).

عواملی همچون مسائل و مشکلات درسی ، رقابت با دیگر دانش آموزان ، آزمون ها ، مسائل و مشکلات مالی خانوادگی ، آینده کاری  ، ناتوانی در تصمیم گیری و حجم زیاد درس ها را می توان به عنوان استرسورهای موجود برای دانش آموزان به حساب آورد( حسن بیگی ، افسانه ، 1389).

استرس ، رابطه ای خاص بین فرد و محیط است که در این حالت ، شخص محیط را فراتر از منابع یا به خطر اندازانده ی سلامت خود ارزیابی می کند.(حسن بیگی ، افسانه، 1389).

استرس های گوناگون با تاثیر منفی ای که بر منابع مقابله فردی و اجتماعی شخص اعمال می کنند ، باعث کاهش مقاومت فرد می گردند و در دراز مدت اثرات نا خوشایندی بر بهداشت جسمی و روانی دانش آموزان می گذارند. مشخص شده است که استرس می تواند بر پیشرفت و تحصیلی  دانش آموزان تاثیر بگذارد و در نهایت باعث پایین آمدن سطح کارایی و تحصیلی دانش آموزان شود.

بنابراین این تحقیق با هدف بررسی عوامل استرس زا از دیدگاه دانش آموزان صورت می گیرد.

فهرست مطالب

·        بیان مسئله

·        اهمیت وضرورت

·        پیشینه ی پژوهش

·        فرضیه ها

·        اهداف پژوهش

·        تعریف مفهومی وعملیاتی

·        جامعه ی آماری

·        آمار توصیفی

·        ابزار اندازگیری و روش تحقیق

·        روش گردآوری داده ها

·        محدودیت پژوهش

·        منابع

برای دریافت متن کامل مقاله یا تحقیق خود  لطفاً پیغام بگذارید با تشکر مدیر وبلاگ