راهکارهای جهت بهبود زبان آموزی کودک

 راهکارهای جهت بهبود زبان آموزی کودک

چکیده:

مفهوم زبان در آموزش و پرورش ،شامل کلیه مهارت ها و امکاناتی است که موجبات تفهیم و تفاهم را فراهم می سازند. کسی که بتواند با آن زبان فکر کند،سخن بگوید، بخواند و بنویسد و از همه وسایلی که برای تفهیم و تفاهم وجود دارد استفاده کند ، زبان را می داند.

زبان فارسی،مادر و یاور همه دروس است ، به عبارت دیگر، ریاضی ، دینی ، علوم ، تعلیمات اجتماعی و ... بدون داشتن مهارت در زبان فارسی میسر وممکن نیست . برنامه درسی زبان آموزی، بزرگترین ومهم ترین نقش را در زمینه حفظ وحدت ورمز هویت ملی ماست.

خوشبختانه مجموعه فعالیت های کتاب بخوانیم و بنویسیم درهر پایه با دیگر کتاب های درسی آن پایه هماهنگ شده است گاه به تمریناتی برخورد می کنید که در زمینه ی علوم ، تعلیمات اجتماعی ،دینی و ... است. این پرسش ها نه تنها نشان دهنده ی پیوستگی این دروس باهم، بلکه فرصتی است برای بهره گیری از این آموزه ها در قلمرو زبان آموزی.

گذشته از این، فصل هایی از کتاب اصولا به مسائلی پرداخته است که در دروس دیگر آمده است. مانند نهادها که در تعلیمات اجتماعی مورد توجه قرار می گیردویا مباحث دینی که در کتاب دینی دانش آموزان نیز دیده   می شود.اما نباید فراموش کرد که این مباحث تکراری ومشابه یکدیگر نیست. بلکه دراین مباحث تکیه بر زبان آموزی محور عمده و اصلی است.

 

فهرست مطالب:

 

مقدمه

تلفیق زبان آموزی  باهنر

تلفیق زبان آموزی باتعلیمات اجتماعی 

تلفیق زبان آموزی با قرآن

تلفیق زبان آموزی با هدیه های آسمان

مهم ترین هدفهای زبان آموزی بر اساس تحقیقات علمی

عوامل موثر بر زبان آموزی

سایرعوامل موثردر زبان آموزی

معلمان موفق درامر زبان آموزی

نتیجه گیری

ادامه نوشته

راهکارهاي پيشنهادي براي پرورش خلاقيت و رفتار خلاق در كودكان

راهکارهاي پيشنهادي براي پرورش خلاقيت و رفتار خلاق در كودكان

1- فرصت هايي به امور پيش بيني نشده در برنامه ريزي خلاق اختصاص داده شود.

2- در گزينش و سازمان دهي برنامه ريزي آموزشي به تجارب اصيل، سيال و انعطاف پذير كه در اصل در برگيرنده سه اصل خلاقيت است، بيشتر توجه كنيم (با توجه به تجربيات آموختني و سازمان دهي اين تجربيات)

3- جذب دانش، توأم با تفكر نقادانه و تحليل

4- سؤالات «غريب» ، «غير معمول» و «عجيب» دانش آموزان را نبايد ناديده گرفت.

5- سعي كنيد در همه فكرها نكات مثبت را بيابيد. به فكرها، سؤالات، برچسب «احمقانه»، «بد» و «نا مربوط» نزنيد كه باعث مي شود دانش آموزان سؤالات بهتري مطرح نسازند.

6- بهترين روش اين است كه سؤالات «احمقانه و نامربوط» با مطالبي از سوي خود شما دنبال شود و از ياد گيرنده بخواهيد در مورد مسئله بيشتر فكر كند.

7- به طور منظم به خلاقيت دانش آموزان خويش پاداش دهيد. بسياري از دانش آموزان نشان داده اند كه با دريافت پاداش براي فعاليتهاي خلاقانه، رفتار خلاقه اشان افزايش

يافته است.

ادامه نوشته

تست روشاخ

تست رورشاخ Rorschach Test
آزمون رورشاخ يك آزمون فرافكنی متشكل از ده لكه‌ی جوهر به اشكال متقارن است كه در آنها از آزمودنی خواسته می شود به آزمايش كننده توضيح دهد كه لكه ها او را به ياد چه چيزهای می اندازند. هدف كلی آزمون ، سنجش ساختار شخصيتی مراجع با تاكيد بر شيوه های ناهشيار وی در پاسخ دادن به آن است. بر خلاف حمله های كه از درون وبيرون حوزه‌‌ی روانشناسی به آزمون رورشاخ وارد شده است. اين آزمون هنوز هم يكی از پر مصرف ترين (دوران ، بلانشار، و ميندل1998؛ لوبين و همكاران1985) و پرطرفدارترين ابزارهای سنجش به شمار می رود.

فرضيه‌ی اصلی رورشاخ آن است كه محرك محيطی به وسيله‌ی نيازها، انگيزها، تعارضها، و«آمايه های» مفهومی شخص سازمان داده می شوند. اين نياز به سازمان دادن هنگامی كه آزمودنيها با محركهای مبهم مانند لكه های جوهر روبرو می شوند،اغراق آميزتر، گسترده تر و بارزتر است. بنابرين، آنها بايد تصورها، افكار، و روابط درونی خود را بيرون بكشند تا بتوانند پاسخی را به وجود آورند. اين فرايند مستلزم آن است كه افراد اين ادراكها را سازمان دهند و همچنين آنها را با تجربه ها وبرداشتهای گذشته‌ی خود مرتبط سازند. نخستين نظری كه تفسير رورشاخ بر آن مبتنی است آن است‌كه نحوه‌ی سازمان دادن افراد به پاسخهايشان به رورشاخ معرف چگونگی برخورد آنها با ساير موقعيتهای مهم است كه مستلزم سازمان دادن و قضاوت كردن است. پس از اينكه پاسخها ارائه و ثبت شدند، بر حسب سه مقوله‌ی كلی نمره گذاری میشوند: «محل ادراك»، سطحی از لكه كه آزمودنی به آن توجه كردهاست؛ « تعيين كنندها» يا خصايص معينی از لكه ها كه برای ساختن پاسخهای خود مورد استفاده قرار داده است(رنگ، شكل، وغيره)؛ و«محتوا» يا طبقه‌ی كلی اشيايی كه پاسخ به آن تعلق دارد(انسان، ساختمان، اعضای داخلی بدن، و غيره).

ادامه نوشته

ترس از مدرسه در کودکان

ترس ازمدرسه درکودکان

ترس ازمدرسه به اجتناب وبی میلی شدید برای رفتن به مدرسه گفته می شود ، کودکان مبتلا به این مشکل ازنگرانی درباره وقوع یک اتفاق ناگوار صحبت می کنند وازعلائم جسمی مانند سردرد ، دل درد ، درد معده وتهوع شکایت دارند . به دلیل اهمیت ترس های دوران کودکی وتاثیر سوء آن دررشد خلاقیت ، یادگیری وپیشرفت تحصیلی وبروز اختلالات دربزرگسالی، دراین مقاله به بررسی مفهوم ترس ازمدرسه ، دیدگاه نظری وسبب شناسی آن ، تفاوت ترس ازمدرسه با فرارازمدرسه وتدابیر درمانی دراین زمینه پرداخته شده است .

ترس ازمدرسه یک پدیده روانی – اجتماعی درزندگی کودکان است که به ویژه درابتدای ورود به مدرسه نمود می یابد وبه لحاظ آثارسوء بالقوه ای که دررفتار کودک دارد ازدیگر ترس های دوران کودکی مهم تر است. باید توجه داشت که همه کودکانی که ازرفتن به مدرسه اجتناب می کنند ، دچار ترس ازمدرسه نیستند . بعضی ازاین کودکان ازرفتن به مدرسه به این دلیل اجتناب می کنند که فعالیت های دیگر ، برای آنان تقویت کننده تراست و معمولاً به عنوان فراری ازمدرسه تلقی می شوند . بنابراین باید بین ترس وفرارازمدرسه تفکیک قائل شد .

درنوشته های اخیر درکشورمان مدرسه هراسی معادل ترس ازمدرسه ومدرسه گریزی معادل فرارازمدرسه به کارگرفته شده است .

برای دریافت مقاله مورد نظر خود پیغام بگذارید  

ادامه نوشته

بهداشت روانی کودک در تعامل یا والدین

بهداشت روانی کودک در تعامل یا والدین

بهداشت روانی کودکان به شیوه تعامل والدین با آن‌ها بستگی دارد. با وجودی که هر پدر و مادری در آرزوی فراهم ساختن بهترین امکانات در خانه هستند، امّا ممکن است به شیوه صحیحی آن‌ها را در اختیار فرزندانشان قرار ندهند زیرا هنوز روش منحصر به فردی برای تربیت فرزندان اختراع نشده است. علتش این است که هیچ دو بچه‌ای شبیه هم نیستند. تفاوت بین بچه‌ها بیش از آن چیزی است که ما معمولاً تصوّر می‌کنیم. به علاوه، فرهنگ، جامعه، جنسیت و بسیاری عوامل دیگر در تربیت کودکان دخالت دارند.

روان‌شناسان خاطر نشان می‌کنند که سبک‌های متفاوتی برای فرزندپروری وجود دارد. آن‌ها عقیده دارند که سبک‌های فرزندپروری را می‌توان بر حسب دو عامل محبت و کنترل پدر و مادر، به چهار دسته تقسیم کرد.

برای دریافت مقاله مورد نظر خود پیغام بگذارید  

ادامه نوشته

جایگاه نو آوری در نظام آموزشی کشور

جايگاه نوآورى درنظام آموزشى كشور

توجه به واقعيت هايى همچون انقلاب اطلاعاتى در جهان معاصر از سويى و ضرورت كارآتر كردن آموزش از سوى ديگر، سبب شده است كه نظام آموزشى غرب چه در سطح عمومى و چه در سطح عالى، گرايش گسترده اى به سمت نوآورى هاى آموزشى نشان دهد و به صراحت عطف توجه و سرمايه گذارى در اين زمينه را خواستار شود.

«كو» و «هارلين» در پژوهش خويش، از اين موضوع گزارش مى دهند كه در سطح جهان در عصر حاضر، حركتى از سوى روش هاى آموزشى سنتى، به سمت روش هاى غيرسنتى، پديد آمده است.در سال ۱۹۹۵ سندى كه با عنوان «توسعه و پيشرفت نظام هاى آموزشى و حرفه اى» از سوى جامعه اروپا صادر شد، تأكيد دارد كه به مسأله مشاركت بخش صنعت و نظام هاى آموزشى و آموزش هاى فنى - حرفه اى بايد بيش از پيش پرداخت.رئيس انجمن آموزش آمريكا از قرار گرفتن نوآورى هاى آموزشى در مركزيت هر مؤسسه آموزش عالى حمايت كرده و تأكيد مى كند برنامه ريزى هاى راهبردى همراه با انعطاف پذيرى، مؤسسات آموزش عالى را به سمت تحولات قرن جديد هدايت مى كند.رؤساى دانشگاه هاى نيويورك، كانزاس، كنت و ايلينويز جنوبى به تأكيد اين نكته پرداخته اند كه بودجه هاى مؤسسات آموزش عالى بايد به سوى ايجاد فرصت هايى براى نوآورى سوق داده شوند و «موسر» و همكارانش در گزارشى از دانشگاه ميسورى - كلمبيا يادآور مى شوند: «در اين دانشگاه، مركزى براى نوآورى هاى آموزشى تهيه شده و تحقيقاتى براى گسترش نوآورى هاى آموزشى با سودجويى از فناورى هاى پيشرفته در آن در جريان است.پژوهش ها درباره تأثير مثبت سودجوديى از نوآورى هاى آموزشى در سطح آموزش عمومى و عالى كشورهاى مختلف جهان، حكايت از فرصت جديدى دارند كه شرايط جديد جهان و گسترش قابل توجه فناورى هاى ارتباطى آن را در اختيار جوامع مختلف قرار داده اند. توجه به تجربيات، بيانگر آن است كه نوآورى هاى آموزشى در عرصه هاى محتواى آموزشى (مانند طرح موضوع هاى جديدى همچون تفكر فراملى درباره حفظ محيط زيست، سودجويى از تئاتر، روزنامه نگارى و هنرها در جريان درس ها، آشنا كردن دانش آموزان با محيط اجتماع، تدريس در بطن جامعه، آشنا كردن دانش آموزان با موقعيت هاى شغلى و موارد مشابه)، سودجويى از فناورى هاى اطلاعاتى (مانند بهره جويى از بازى هاى رايانه اى، طراحى هاى رايانه اى، آموزش هاى مبتنى بر شبيه سازى، آموزش هاى مجازى، خلق آثار هنرى با سودجويى از رايانه و موارد مشابه)، نوآورى در روش هاى آموزشى (مانند تبديل معلمان از يك منبع اطلاعاتى به يك راهنماى تحقيقاتى، طراحى روش هاى آموزشى خاص براى دانش آموزان بزهكار، داراى ناتوانايى هاى يادگيرى و در معرض شكست تحصيلى و اخراج از مدرسه) و تغيير و تحول در مراكز آموزشى (مانند مدارس مجازى، كاهش تمركز قدرت و تصميم گيرى در سطح مديريت، مراكز آموزشى و گسترش جو دموكراتيك در محيط هاى آموزشى) تحقق يافته اند. اما از آنجا كه پذيرش نوآورى هاى آموزشى منوط به وجود يك بستر فرهنگى تحول گراست، با تحقق نوآورى هاى آموزشى، از سوى مسؤولان اجرايى - آموزشى، معلمان، اولياى دانش آموزان و بيشتر خود دانش آموزان، مقاومت هايى در برابر نوآورى هاى افراد نوآور، صورت مى گيرد و اين افراد، به دليل هراس از پذيرش تبعات نوآورى هاى آموزشى كه مترادف با تغيير و تحولاتى خواهد بود كه در محيط كار آنها رخ مى دهد و اغلب براى آنها ناشناخته مى نمايد، با توسل به تمسخر و استهزاى افراد نوآور يا نفى و انكار نوآورى آنها، حاضر به پذيرش اين نوآورى ها نمى شوند. از اين رو، ضرورت بسترسازى هاى فرهنگى براى تحقق نوآورى هاى آموزشى در آموزش و پرورش امرى لازم و حياتى مى نمايد. در اين مقاله كوشش خواهد شد تا با بررسى مقاومت هايى كه در برابر اين نوآورى ها در سطح جهان و ايران وجود دارد، ضرورت توجه همزمان به بسترسازى هاى فرهنگى لازم در كنار گسترش نوآورى هاى آموزشى در نظام آموزشى، مورد تأكيد قرار گيرد.

برای دریافت مقاله مورد نظر خود پیغام بگذارید

ادامه نوشته

برنامه ریزی در آموزش و پرورش

تعریف برنامه ریزی

زندگی انسان ابعاد مختلف دارد و هر بعد ناظر بر یکی از نیازهای اوست. نیازهای ماده بعد اقتصادی زندگی بشر را شکل می دهد و نیازهای اجتماعی و سیاسی را جلوگره می سازند هریک از جنبه های زندگی انسان وسعت و دامنه وسیعی دارد  و او ناگریز است دست به انتخاب بزند و مطابق علایق و نیازهای خود ؛ هدف مناسب برگزیند. تعیین هدف های مطلوب ، به دقت در تشخیص نیاز بستگی دارد. فردی را در نظر بگیرید که به کسب دانش بیش تر نیاز دارد. برای تامین این نیاز ، رسیدن مدارج علمی بالاتر را هدف خود در نظر می گیرد با اینکه  تعیین هدف در این کار اهمیت زیادی دارد و به تنهایی مفید به حال آن فرد تسیت و گرهی را نمی گشاید بلکه باید روشها و وسایل رسیدن به هدف را نیز انتخاب کند تا با به کار بردن دقیق و اصولی آنها ، امکان تحقیق هدف ها فراهم شوند. فردی که در مثال می خواهد به مدارج بالای علمی برسد لازم است با مطالعه به  تحقیق و مطالعه بپردازد و بدینوسیله به هدف نایل شود. البته قبل از اجرا باید نسبت به هدف ها و روشهای انتخاب شده اطمینان حاصل کند. به عبارت دیگر باید در وضع مطالعه خود مجدداً بیندیشید و با افراد صاحب نظر مشورت کند تا مطمئن شود که انتخاب های او منطقی و علاقلانه است . پس از مطمئن شدن نسبت به صحت هدف ، نوبت به اجرای تصمیم گیری می رسد. با توجه به اینکه نقاط قوت و ضعف تصمیم گیری ها در عرصه عمل معلوم می شود پس از اجرای اصول و روشهای انتخاب شده باید ارزشیابی به عمل آید.

«به مجموعه فعالیت های منظمی که از تعیین هدف ، شروع و با انتخاب روشها و وسایل متناسب با هدف ادامه پدا کرده و سپس به اجرا در آمده و ارزشیابی می گردد برنامه ریزی گفته می شود. به عبارت دیگر «برنامه ریزی عبارت است : از طرح ریزی برای دست یابی به هدف معین » (مکی ، حسن ، 1384).

برای دریافت مقاله مورد نظر خود پیغام بگذارید

ادامه نوشته

اختلال بینایی

مقدمه

آیا هیچ می‌دانید که در جهان حدود 40 میلیون نابینا زندگی می‌کنند؟ نابینایی درجه‌های بسیار گوناگونی دارد. برخی هرگز نور را نمی‌بینند؛ بعضی دیگر فقط می‌توانند نور را از تاریکی تشخیص دهند. در میان نابینایان عده‌ای هم هستند که از دید ناچیزی برخوردارند. از این همه نابینایی که در جهان زیست می‌کنند، فقط درصد اندکی کور مادرزاد هستند. کور متولد شدن ، پدیده‌ای است که هنوز علل آن را کاملا درنیافته‌ایم. بسیاری از افراد ادعا می‌کنند دید چشمانشان کم شده است.

کاهش دید ، 20 درصد میانسالان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کاهش دید معادل نابینایی کامل نیست. نابینایی به این معنی است که دقت بینایی فرد با اصلاح عدسی ، بهتر از 20.2 نبوده یا میدان بینایی او بسیار محدود شده و به کمتر از 20 درجه رسیده است. هر کس ممکن است به کاهش دید مبتلا شود، چون بیماریها و صدمات مختلفی می‌توانند باعث کاهش دید شوند. به دلیل اینکه بیماریهایی مثل تخریب ماکولای چشم ، آب سیاه و آب مروارید در افراد مسن بیشتر دیده می‌شود، بنابراین کاهش دید و نابینایی در افراد بالای 45 سال شیوع بیشتری دارد.

نابینایی در افراد مبتلا به دیابت ، قابل پیشگیری می‌باشد. نابینایی پس از تولد بیشتر بر اثر بیماریهای چشمی رخ می‌دهد؛ گاهی هم یک بیماری عمومی ، مانند بیماری قند یا مننژیت ، ممکن است عامل کوری باشد. حادثه و انفجار ، دو عامل دیگرند برای نابینا ساختن چشم. در کشورهایی که مردم به دلیل بالا بودن سطح زندگی و داشتن مراقبتهای خوب پزشکی عمر طولانی می‌کنند، پیری مسایلی برای چشم پدید می‌آورد.

فهرست مطالب

مقدمه                                                                                                                                                          

تعریف نابینایی                                                                                                                                             

تعریف نابینایی آموزشی                                                                                                                               

تعریف نیمه بینایی                                                                                                                                        

درجه بندی ناتوانایی های بینایی                                                                                                                    

هوش کودکان نابینا                                                                                                                                     

اشکالات مهارتهای کودکان دارای نقص بینایی                                                                                            

مهارتهای گفتار و زبان                                                                                                                                 

پیشرفت تحصیلی                                                                                                                                         

تحول اجتماعی                                                                                                                                            

تحرک و جابه جایی                                                                                                                                   

تعریف آموزشی                                                                                                                                          

آموزش کودکان                                                                                                                                         

بریل آموزی                                                                                                                                                

استفاده از باقی مانده بینایی                                                                                                                           

تقویت مهارتهای شنیداری                                                                                                                           

رشد مهارتهای شنیداری                                                                                                                               

رشد مهارتهای زندگی روزمره                                                                                                                   

طبقه بندی مدارس                                                                                                                                     

سطوح نقص بینایی                                                                                                                                    

منابع و ماخذ                                                                                                                                              

ادامه دارد

برای دریافت متن کامل مقاله یا تحقیق خود  لطفاً پیغام بگذارید با تشکر مدیر وبلاگ

                                                                                                                                                 

اختلالهای نوجوانی ، تشخیص ودرمان

اختلالهای نوجوانی ، تشخیص ودرمان:

 اختلالهای عاطفی : پرخاشگری ،افسردگی سردرگمی وخیال پردازی

اختلالهای رفتاری : اختلال در روابط با خانواده وهمسالان ،بزهکاری وخود کشی ،رفتارهای جنسی وانحرافات

اختلالهای عاطفی (پرخاشگری ،افسردگی ، سردرگمی وخیال پردازی) در کار مشاوره ودرمان اختلالهای عاطفی نوجوانان همواره با تعداد بسیار زیادی از افراد، بخصوص پسران با رفتارهای پرخاشگرانه روبرو خواهیم شد0 بسیاری از این نوجوانان وجوانان سابقه قبلی خشونت دارند وبرخی از آنان در ادارات پلیس ودادگستری دارای پرونده هستند،پرخاشگری وخشونت این افراد در خانه، مدرسه ، کوچه وخیابان به زحمت اطرافیان ومردم می انجامد0

درجه پرخاشگری وخشونت این افراد متفاوت است برخلاف نظرکه پرخاشگری را یک امر غریزی به حساب می آورند تحقیقات معاصر حاکی از آن است که پرخاشگری یک مقوله رفتاری هدف دار است که برای صدمه زدن به دیگری از فرد سر می زند0 آدمی در طول صدهزار سال تاریخ خود وبرای مقابله بادشواریها وبرای دفاع از زندگی خود بتدریج به یک مکانیسم دفاعی یا مکانیسم تأمینی مجهز شده است0

جریان این مکانیسم دفاعی باعث تحریک سریع بدن می شودوامکان مبارزه با خطر یافرار از آن را به وجود می آورد این مکانیسم همچنین ریشه در عملکرد مغز دارد ونقش بسیار مهمی در مقابله باخطر تهدید ازجانب حیوانات ایفا کرده است اما اکنون در جامعه متمدن عصر حاضرزندگی می کنیم که در آن خشونت بین افراد ازنظر قانونی جرم به حساب می آید وپرخاشگری با دیگران نیز مقابله به مثل آنان را به دنبال می آورد ممکن است زنجیره ای از اختلافات بعدی را نیز سبب شود0

ادامه نوشته

خشونت خانوادگی( همسر آزاری)

خانواده، یکی از نهادهای مهم جامعه بشری است که زیربنایی ترین و اولین نهاد اجتماع به شمار می رود.
تأثیر خانواده بر رشد، تعادل و شکوفایی افراد و جامعه به حدّی است که هیچ صاحب نظری نمی تواند آن را انکار کند؛ زیرا خانواده مناسب ترین نظام برای تأمین نیازهای مادّی، روانی و معنوی بشر بوده و بهترین بستر را برای تأمین امنیّت و آرامش روانی اعضاء، پرورش نسل جدید و اجتماعی کردن فرزندان و برآورده ساختن نیازهای عاطفی افراد فراهم نموده است.
با این حال، در عصر حاضر نظام خانواده دچار مشکلات و چالش های اساسی گردیده و حتّی گاه اساس و تمامیّت آن نیز به زیر سؤال رفته است.
در این میان،« خشونت خانوادگی» که عمری به درازی خانواده دارد، به عنوان پدیده ای که روابط سالم خانوادگی را متزلزل ساخته و بعضاً از بین می¬برد، در میان دیگر بحرانها از اهمّیّت بیشتری برخوردار است؛ زیرا خاستگاه بسیاری از بحرانهای دیگر نظیر طلاق، فرار دختران، اعتیاد و... میباشد.
همانطور که بیان شد گرچه خشونت خانگی پدیده ای جدید نیست؛ امّا توجّه به آن به عنوان مسأله ای اجتماعی نسبتاً جدید است. در کشورهای غربی از حدود 30 سال پیش و در ایران از چند سال پیش نگاه افراد متخصّص، بیشتر به این پدیده جلب شده است.
اصطلاح خشونت خانوادگی به نوعی رفتار پرخاشگرانه اشاره دارد که در روابط نزدیک و خانوادگی رخ می دهد و اشکال گوناگونی مثل خشونت جسمی، جنسی، روانشناختی و اقتصادی دارد. در DSM-IV-TR این طبقه زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که توجّه بالینی، الگوی تعامل بین همسران یا شریک جنسی مشخص را دچار روابط کلامی منفی( انتقاد)، روابط دگرگون شده( مثل انتظارات غیر واقع بینانه) یا فقدان رابطه( مثل کناره گیری) و تخریب قابل ملاحظه بالینی در عملکرد فرد یا خانواده یا وجود علائم در یک یا هر دو آنها نشان می دهد.
ادامه نوشته

مشکلات اجتماعی نوجوانان

نوجواني

در دوره نوجوانی به دلیل افزایش سطح آگاهی، شناخت و رشد تفکر نوجوان می تواند به طور انتزاعی فکر کند و استدلال داشته باشد و باورها و ارزشهای موجود در خانواده و جامعه را با استفاده از توان جدید خود، بازسازی نماید. نوجوانی، دوره انتقال از کودکی به بزرگسالی است که در همه زمینه ها بروز می نماید: رفتارهای کودکانه را بتدریج از دست می دهد، خواهان استتقلال است، می خواهد همه چیز را خود تجربه کند، افکار انقلابی دارد، طغیانگر است، تمایل به تنهایی دارد، رابطه با همسالان برای او ارزش بسیاری دارد و در برابر دستورات بزرگسالان مقاومت می کند.

نوجوانی، دوره نوسان بین عواطف است، یعنی در عین حال که شاد است احساس افسردگی می کند، گاهی اوقات رفتار خشن و گاه رفتاری ملایم دارد.

نوجوانی، دوره نوسان رفتاری نیز هست، یعنی نوجوان مدام در حالت رفت و برگشت بین حالات کودکی و نوجوانی است. با توجه به شناختی که از خود، تواناییها، شرایط و امکانات کسب نموده، خواستار رفتار بزرگسالانه است، در حالی که تجربه لازم را ندارد.

با توجه به ویژگیهای خاص نوجوانی ، این دوران با مشکلات خاص خود نیز مواجه است . فراهم نبودن شرائط تربیتی مناسب ، عدم آشنائی اولیا و مربیان با نیازها و ویژگیهای نوجوان علل اساسی بوجود آمدن مشکلات دوران نوجوانی هستند. شناخت این مشکلات شاید بعد از شناخت ویژگیها و نیازهای مرحله نوجوانی اولین گام موثر در کمک به نوجوان برای داشتن یک مرحله رشدی سالم می‌باشد.

مسایلی عمده ای را كه در دوره نوجوانی مطرح میشود می توان در سه دسته مورد توجه قرار داد : اول مسایل رشد اجتماعی و عاطفی شخصیت، دوم رشد جسمی ،تغییرات فیزیولوژیک و در قسمت سوم یادگیری و مسایل فکری و هوشی . از جمله مهمترین مشکلات دوره نوجوانی و جوانی عبارت است از: بحران هویت ، انحرافات اجتماعی ، انحرافات ، اختلالات عاطفی( افسردگی)، پرخاشگری ، بزهکاری، اعتیاد ، خودکشی ، مشکلات تحصیلی ، مشکلات خانوادگی ، مشکلات شغلی .

فهرست مطالب

نوجواني                                                                                                        

بحران هويت                                                                                                

بلوغ زود رس و ديررس                                                                            

افت تحصيلي                                                                                               

دوستي با جنس مخالف                                                                               

انحرافات اجتماعي                                                                                       

پرخاشگري                                                                                                     

خودكشي                                                                                                      

اعتياد                                                                                                            

فرار از خانه                                                                                                  

شيوه هاي برخورد با مشكلات دوره نوجواني                                       

منابع و پي نوشت ها                                                                                 

ادامه دارد

برای دریافت متن کامل مقاله یا تحقیق خود  لطفاً پیغام بگذارید با تشکر مدیر وبلاگ

هيپنوتيزم

اصول هيپنوتراپی

 بطور كلي لغت هيپنوتيزم براي شرح موضوع و تكنيكهايي بكار ميرود كه نتيجه نهايي آن ايجاد حالت هيپنوز است

دكتر ليبولت معتقد بود : هيپنوتيزم نتيجه كاشتن باورها در ذهن است ، باورهايي كه ميتوانند بگونه اي استادانه منجر به نيل به هدفي مطلوب شوند

دكتر جيمز بريد معتقد بود كه : هيپنوتيزم پيوندي نزديك با اعصاب دارد و هيپنوتيزور ميتواند با نيروي اراده و تلقين ، سوژه را در حالت خواب قرار دهد

طرفداران تلقين معتقدند : هيپنوتيزم حاصل القائات ممتد هيپنوتيزور در سوژه است

دكتر اميل كوئه ميگويد : هيپنوتيزم جز تلقين و تلقين به نفس نيست

دكتر بوريس سيديس كه از شاگردان پروفسور ويليام جيمز بود معتقد است : هيپنوتيزم يك حالت غير عادي مغز است كه بصورت مصنوعي پديد آمده و عمدتاً با خاصيت تلقين پذيري اغراقي مشخص ميشود

در جاي ديگر ميگويد : عامل اصلي در هيپنوتيزم تلقين است و تلقين هم عبارت از القاء فكري است كه بطور نيمه خودكار از قوه به فعل درآيد

پروفسور هيوزبنت معتقد است : قسمتهاي مختلف مغز ، هر يك انجام كار و وظايفي را بعهده دارند . هنگام هيپنوتيزم قسمتهاي ديگر مغز به انديشه هاي مختلف توجه دارند ، از كار ايستاده و فقط يك فكر و موضوع براي سوژه باقي ميماند و آن توجه و تمركز به يك نقطه يا فكر است و در چنين حالتي تلقين وارد صحنه شده و سوژه ، افكار تلقين شده را مي پذيرد

 

ادامه نوشته

روش تدریس فارسی دوره ابتدایی

مقدمه :

زبان فارسی به عنوان یکی از زبان‌های غنی و کهن دنیا و زبان دوم اسلام، به لحاظ گستره واژگانی و توانایی‌های خود، در ردیف زبان‌های مهم دنیا جای دارد و از ارزش شایانی برای انتقال مفاهیم دوستی و معاونی بلند برخوردار است. زبان فارسی امروز بی‌گمان در ایجاد پیوند دوستی ملل هم جوار و سایر ملت‌ها در تحقق و شکل‌گیری طرح گفت وگوی ملت‌ها و تمدن‌ها نقش بسزایی ایفا می‌کند، و بیش از پیش توانسته است توجه جهانیان را به خود جلب کند و آنها را به اندیشیدن در ایجاد روابط و پیوندهای دوستی با این زبان تشویق کرده است. زبان فارسی که عهده‌دار برقراری ارتباط بین ملل مختلف دنیا شده ، به همین سبب در پیشرفت فرهنگی و هنری در زبان‌های سایر ملل و کشورها تأثیرگذار بوده است.پس اگر از جنبه‌های فرهنگی، ادبی، علمی، و تمدن‌های کهن جهانی به این قضیه بنگریم، ضرورت آموزش زبان وادبیات فارسی محسوس می‌گردد.

هدف های کلی برنامه ی اموزشی زبان فارسی در دوره ی ابتدایی

حیطه شناختی

    1-اشنا یی  مختصربا زبان فارسی معیار

2-گسترش حوزه ی نمادها  و معا نی

3-اشنا یی با گفتار ونوشتار و درک تفاوت ان  ها

4-اشنایی مختصر با جلوهای هنری زبان

5-اشنایی با مسائل اعتقادی اجتماعی.سیاسی.ملی علمی و هنری در قالب زبان

حیطه ی عاطفی  

   الف) ایجاد پرورش وتقویت علا قه ونگرش مثبت نسبت به:- مبانی اعتقادی.فرهنگی وملی کشور -بیان احساسا ت .وعواطف وافکار در قالب گفتا ر ونوشتار-جنبه های زیبایی سخن وتحسین ان-مطا لعه

ب)تلطیف احساسات وعواطف

روش های تدریس زبان وادبیات فارسی

استفاده از روش تدریس  فعال وهمگام با روزروش های تدریس معلم را ویژگی خاص می بخشد .هدف از این مقاله آشنایی معلمان با روشهای نوین تدریس زبان وادبیات فارسی واستفاده آنها در کلاس وغنا بخشیدن به محتوای دروس وحرفه ای با ر آوردن معلمان وخدمت به اعتلای کیفیت آموزش وپرورش میهن عزیز اسلامی میباشد .برای اطلاعات بیشتر به کتابهای الگوهای تدریس 2000وآموزش راههای یادگیری و... مراجعه شود .

ادامه دارد

برای دریافت متن کامل مقاله یا تحقیق خود  لطفاً پیغام بگذارید با تشکر مدیر وبلاگ