سبک های فرزند پروری

مقدمه
زندگی خانواده نقش اساسی در حفظ سلامت روانی، اجتماعی و جسمانی کودکان و والدین دارد. خانواده اولین و مهم‌ترین بافت اجتماعی را برای رشد انسان فراهم می سازد. در جریان رشد طبیعی هر کودک یک رشته تغییرات شناختی، عاطفی و اجتماعی را شاهد هستیم. تقریبا همه کودکان در طول رشد و در جریان سازگاری با این تغییرات دچار مشکلاتی می‌شوند و استرس و تعارضی را که به دنبال می‌آید، می‌تواند به مشکلات رفتاری-عاطفی و یادگیری در آن‌ها بینجامد. اکثر مشکلات رفتاری کودکان منعکس کننده شرایط پیچیده بین فردی اعضای خانواده به‌ویژه والدین می‌باشد. به عبارت دیگر وجود مشکلات رفتاری کودک به منزله روابط معیوب اعضای خانواده با یکدیگر است و با روش‌های تربیتی نادرست والدین و تعاملات معیوب آن‌ها با فرزندان ارتباط دارد.

برای دریافت متن کامل مقاله یا تحقیق مورد نظر خود ایمیل بفرستید با تشکر مدیر وبلاگ

روش تدریس علوم اجتماعی

« اصطلاح تدریس ،اگر چه در متون علوم تربیتی مفهومی آشنا به نظر می رسد ،اکثر معلمان و مجریان برنامه های درسی با معنی و ماهیت درست آن آشنایی دارند . برداشتهای مختلف معلمان از مفهوم تدریس می تواند در نگرش آنان نسبت به دانش آموزان و نحوه ی کار کردن با آنها تأثیرمثبت یا منفی بر جای گذارد . برداشت چند گانه از مفهوم تدریس می تواند دلایل مختلفی داشته باشد ؛از مهمترین آنها ضعف دانش پایه و اختلاف در ترجمه و برداشت نادرست معلمان از دیدگاههای مختلف تربیتی است. گاهی آشفتگی و اغتشاش در درک مفاهیم تربیتی به حدی است که بسیاری از کارشناسان ، معلمان و دانشجویان این رشته مفاهیمی چون پرورش ، آموزش ،تدریس و حرفه آموزی را یکی تصور می کنند وبه جای هم به کار می برند . این مفاهیم اگر چه ممکن است در برخی جهات وجوه مشترک و در هم تنیده داشته باشند ، اصولاً مفاهیم مستقلی هستند و معنای خاص خود را دارند .

برای دریافت متن کامل مقاله یا تحقیق مورد نظر خود ایمیل بفرستید با تشکر مدیر وبلاگ

بررسی ویژگی‌های آموزش و پرورش کارآمد

بررسی ویژگی‌های آموزش و پرورش کارآمد

چکیده

آموزش و پرورش، کلید فتح آینده است و از دیر باز انتظار از آموزش و پرورش آن بوده که انسان های فردا را تربیت کند و نسل امروز را برای زندگی در جامعه ی فردا آماده سازد.

 بنابراین ضرورت داردبرنامه ریزان و سیاستگذاران آموزشی، معلمان و مسوولان آموزش وپرورش، الزامات و مقتضیات زندگی فردا را بشناسند تا بتوانندآمادگی دانش و بینش لازم را در کودکان و جوانان برای فعالیت درجامعه فردا پرورش دهند و در راستای این سیاست، شناسایی ویژگی هایآموزش و پرورش کارآمد از اهمیت خاصی برخوردار است.

مقاله ی حاضر درصدد شناخت ابعادی از این ویژگی های می باشد. پساز ذکر مقدمه، مطالبی پیرامون برنامه ریزی و اهمیت آن نگاشته میشود، سپس گستره ی آموزش و پرورش نوین مورد بررسی قرار می گیرد وفرآیند جهانی شدن به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر مطرح می شود.در ادامه، آموزش و پرورش کارآمد در آینه ی تجارب سایر کشور هامورد بررسی قرار می گیرد که بخش اعظم آن مربوط به نظام آموزشیکشور ژاپن می باشد. تمرکز زدایی در نظام آموزشی، مطلب بعدی مقالهاست. سپس جایگاه فراگیران در سیستم آموزشی و توجه به خلاقیتفراگیران مطرح می گردد. بررسی محیط های آموزشی، فناوری اطلاعات وتوسعه ی منابع انسانی ادامه دهنده ی مطالب می باشد. در پایاننتیجه گیری و ارائه پیشنهادات بر اساس مطالب مندرج در مقاله درجمی گردد.

((امید است که نظام آموزشی کشورمان در جایگاه اصلی خویش قرارگیرد)).

ادامه نوشته

موضوع:برسی مقایسه ای سلامت روان دانش اموزان دخترو پسر دوره ی راهنمایی شهرپاوه90-91

بیان مسئله

انسان همواره درطول تاریخ دراندیشه تامین سلامت وتن درستی خودبوده است .کمتر کسی درمورد این که سلامتی به عنوان یکی از مهمترین وباارزشترین داشته های یک فرد درزندگی اجتماعی اومحسوب میشودشکی به خودراه میدهدند (پرویزی ودیگران . 1383) از نظرسازمان جهانی بهداشت-سلامت-حالت رفاه واسایش جسمی –روانی واجتماعی فرد محسوب می شود نه فقدان بیمای ویا نقص عضو-به گونه ای که این سه حالت دارای تاثیر متقابل بریکدیگر نیز می باشد(محسنی.1376) از این روبرمبنای این تعریف می توان برای سلامت ابعاد چندی را برشمرد که این ابعاد شامل :ابعادجسمی- روحی-روانی-عاطفی-شغلی-سیاسی –فلسفی –فرهنگی واقتصادی می باشد.پس سلامت روان را میتوان یکی ازابعاد سلامتی (جهانی هاشمی-1383)وازعوامل موثردرارتقاع وتکامل انسانها درنظر گرفت (فرحبخش ودیگران .1384)

کارشناسان بهداشت جهانی،سلامت روان را قابلیت ارتباط موزن وهماهنگ با دیگران، تغیر واصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضاد ها وتمایلات شخصی به طور منطقی،عادلانه ومناسب عنوان می کنند ومعتقدند. سلامت روان تنها نداشتن بیماری های روانی نیست بلکه توان واکنش در برابر انواع گوناگون تجربیات زندگی به صورت قابل انعطاف ومعنی داری است (صالحی و دیگران 1386)در این تعریف سلامت روان به عنوان حضور مهارت ها ،افکار واحساسات مثبت تعریف می شود ونه صرفا" حذف بیماری ها وحالات منفی. با وجود تاکید تعاریف سازمان  سلامت جهانی برمولفه های مثبت، غالبا"متخصصان سلامت به قدری مشغول مشکلات بیماری هستند که نیازهای افراد سالم را فراموش کرده اند، مدرسه ومحیط های آموزشی کانون توجه صاحب نظران سلامت روان هستند از این رو که این محیط با گروه های سنتی که به عنوان گروه های حساس شناخته           می شوند.سرو کار دارند سنین کودکی ونوجوانی بعنوان سنینی شناخته می شوند که پایه ریزی شخصیت افراد در بزرگسالی دراین سنسن روی می دهد.نوجوانی یکی از مراحل مهم وبر جسته رشد و تکامل اجتماعی و روانی بشمار می رود(شعاری نژاد،1377) .

فهرست مطالب

·        بیان مسئله

·        اهمیت وضرورت

·        پیشینه ی پژوهش

·        فرضیه ها

·        اهداف پژوهش

·        تعریف مفهومی وعملیاتی

·        جامعه ی آماری

·        آمار توصیفی

·        ابزار اندازگیری و روش تحقیق

·        روش گردآوری داده ها

·        محدودیت پژوهش

·        منابع

برای دریافت متن کامل مقاله یا تحقیق مورد نظر خود ایمیل بفرستید با تشکر مدیر وبلاگ

رابطه شیوه های دلبستگی با رضایتمندی زناشویی

نویسنده : دکترحسن احدی، دکتر سیامک نقشبندی

خانواده اصلی ترین هسته هر جامعه و کانون حفظ سلامت وبهداشت روانی است و نقش مهمی در شکل گیری شخصیت فرزندان یعنی پدران و مادران اینده جامعه دارد و هیچ نهاد و مرجعی نمی تواند جایگزین خانواده به ویژه مادر شود...

خانواده را موسسه یا نهاد اجتماعی معرفی کرده اند که ناشی از پیوند زناشوئی زن و مرد است و در ان اعضای خانواده که شامل زوجین و فرزندان و گاهی هم اجداد و نوه هاست براساس همزیستی مسالمت امیز, صفا , صمیمیت , انس و تفاهم مشارکت و تعاون زندگی می کنند. خانواده ها معمولا واحدی کوچک متشکل از حداقل دو یا سه نفر است ولی از نظر اهمیت ان را از مهمترین نهادهای اجتماعی و نخستین منبع سازندگی و پرورش نسل و عالی ترین سرچشمه خوشبختی و غنی ترین منبع عاطفه دانسته اند.

از جمله مظاهر زندگی اجتماعی انسان , وجود تعامل های سالم و سازنده میان انسان ها و برقرار بودن عشق به همنوع و ابراز صمیمیت وهمدلی به یکدیگر است, انسان موجودی چند بعدی است که بخش مهمی از ماهیت پیچیده او را میل به زندگی جمعی و پیوند جویی با همنوع تشکیل می دهد. روان شناسان و سایر متخصصان علوم رفتاری از جمله متخصصانی هستند که با مطالعه ابعاد پیچیده رفتار و انسان و دنیای روانی او برای بهزیستی و دستیابی به سلامت تن و روان اطلاعات و راهبردهای سودمندی را ارایه می دهند تا از این راه رسیدن به زندگی صلح اینده و توام با اسایش برای فرد فرد ادمیان امکان پذیر گردد.

روان شناسان, خانواده را محل ارضای نیازهای مختلف جسمانی و عقلانی و عاطفی می دانند . داشتن اگاهی از نیازهای زیستی و روانی وشناخت چگونگی ارضا» و اطفا» آنها و تجهیز شدن به تکنیک های شناخت تمایلات زیستی و روانی مهمتر , مسلح بودن به چگونگی ارضا» دست و سالم آنها ضرورتی انکار ناپذیر میباشد. تحقیقات زیادی در این زمینه مشاهده می شود که دلالت برتائید نقش دلبستگی در پیوند های بزرگسالان و روابط زناشویی رضایت مند میباشد. تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته به طور خاص به بررسی رابطه بین الگوهای دلبستگی و سازگاری یا نگرش نسبت به روابط زناشویی پرداخته اند.

خانواده اصلی ترین هسته هر جامعه و کانون حفظ سلامت وبهداشت روانی است و نقش مهمی در شکل گیری شخصیت فرزندان یعنی پدران و مادران اینده جامعه دارد و هیچ نهاد و مرجعی نمی تواند جایگزین خانواده به ویژه مادر شود. جامعه ای سالمتر و پویاتر است که مادران و پردانی با شخصیت تر و سالمتر وبا اعتقادتر داشته باشد.

رضایت زناشوئی یکی از عوامل موثر در ثبات و پایائی خانواده ها و در عین حال بهداشت روانی همسران و فرزندان است. در روابط زناشوئی عوامل متعددی باعث رضایت همسران از یکدیگر می شود:

شاملو مهمترین عوامل موفقیت در زندگی زناشوئی را رشد عاطفی و فکری , تشابه علائق و طرز تفکر , تشابه مذهبی , تشابه تحصیلی و طبقاتی, و تشابه طرز تفکر نسبت به امور جنسی, تشابه علایق در زندگی و سرعت عمل در کارها و بالاخره رابطه با خانواده زن و شوهر می داند.

سلامت فیزیکی و عاطفی و بهداشت روانی افراد در جامعه در گرو سلامت روابط زناشویی و تداوم و بقای ازدواج می باشد. رضایت یک فرد از زندگی زناشوئی به منزله رضایت وی از خانواده محسوب می شود و رضایت از خانواده به مفهوم رضایت از زندگی بوده ودر نتیجه تسهیل در امررشد و تعالی و پیشرفت مادی و معنوی جامعه خواهد شد. بنابراین با توجه به اهمیتی که روان شناسان , جامعه شناسان و حتی همه مذاهب به خانواده و ارتباط زناشویی موثر می دهند و اینکه تشکیل خانواده جایگاهی برای نارضایتی نیست این سوال به ذهن می رسد که چرا زوجین دچار نارضایتی می شوند به چه علل و عواملی می تواند بر رضایت مندی ان تاثیر گذارد , ایا شیوه های دلبستگی زوجین می تواند بر رضایت مندی زوجین تاثیر گذارد .

ادامه نوشته

بررسی میزان تاثیر آموزش درس برنامه ریزی تحصیلی و شغلی در فرایند انتخاب رشته  تحصیلی و شغلی دانش آموز


بررسی میزان تاثیر آموزش درس برنامه ریزی تحصیلی و شغلی در فرایند انتخاب رشته ی تحصیلی و شغلی دانش آموزان دختر دوم دوره متوسطه در شهرستان مریوان

مقدمه

آموزش و پرورش نهاد اجتماعی است که در بالندگی هویت فرد و تبلور شخصیت و ی می تواند نقش بسار مهمی را بازی کند . مدرسه از آن رو در رشد شخص نقش حیاتی دارد که اولاً در دورانی که از تکامل  او وارد عمل می شود که یادگیری به سهولت انجام می شودو ثانیاً ، با کنترل مثبتی که در مربیان کودکان و نوجوانان اعمل می کنند امر بالندگی و رشد شخصی آنان را جهت زندگی فردی و فردی اجتماعی فرد مفید ، سرعت می بخشند.

دانش آموز تنها برای آن به مدرسه  نمی رود که مهارت بیاموزد و معرفت اندوزد ، بلکه مدرسه ، در جهت آفرینندگی و راهنمایی او نیز وظیفه ی حتمی دارد . آموزش مهارت ها و رشد خلاقیت ، بدون یک برنامه صحیح راهنمایی میسر نمی باشد . راهنمایی دانش آموزان از آن جهت ضروری است که الگوهای رفتاری و ویژگی های شخصیتی آنان را فردی به فرد دیگری متفاوت است و از این رو لازم می آید علاوه برکار کردن در گروه ، به فرد فرد آنها نیز توجه نشودو کمک های متناسب به هر کدام از آنها نیز فراهم آید . تنها در این صورت است  که می توانیم مطمئن شویم که به کیفیت  تعلیم و تربیت توجه لازم و مبذول شده است .

رشد سریع جمعیت دانش آموزی و لزوم توجه به استعدادها و تفاوت هایی فردی آنان و همچنین گسترش علوم و فناوری و توسعه  رشته ها و گرایش علوم و فناوری و توسعه ی رشته ها و  گرایش های تحصیلی و نیز تجدید نظر در نظام آموزش و پرورش ، توجه به برنامه راهنمایی  را به عنوان یک ضرورت مطرح نموده است و تنوع رشته ها و گرایش های  تحصیلی در آموزش متوسطه و آموزش عالی ، همچنین گوناگونی و دامنه وسیع مشاغل در جامعه ی امروز و ارتباط تحصیلات با شغل ، ایجاب می کند دانش آموزان برای آینده تحصیلی و شغلی خود برنامه ریزی کنند. بدون شک برنامه ریزی نیازمند تعیین و تصریح هدف است در آن نیز به اطلاعات منظم و دقیق و از امکانات تحصیلی و مشاغل و تخصص های مورد نیاز جامعه محتاج است . تحول جامعه سنتی به صنعتی مشکلات فراوانی را در تصمیم گیری مناسب حرفه ای به وجود آوردبه عنوان مثال می توان گفت در جامعه ی صنعتی به علت تنوع و تعدد حرفه و مشاغل و نیز پیچیده بودن روابط بین افراد ، طرح ریزی حرفه ای و انتخاب شغل با مشکلات زیادی مواجه  است . در جامعه صنعتی افرادی که حائز تخصص نباشند بیکار ی مانند ، چنین بیکاری از نظر روانی و نیز اجتماعی قابل مطالعه و بررسی است . با پیاده کردن برنامه های صحیح راهنمایی شغلی و حرفه ای در مدارس و جامعه ، می توان طرح ریزی حرفه ای را به درستی اجرا و از بروز بیکاری های پنهانی و آشکار تا حدود زیادی پیشگیری نمود.

راهنمایی شامل ارزیابی با ترکیب ماهرانه ای از معیار های آموزشی و پیش بینی شخصیت آینده ی نوجوانان است . مدرسه باید قادری به ارائه ی تصویر روشنی از توانایی های هر یک از دانش آموزان باشد . بنابراین تا آن جا که امکان  پذیر باشد باید مشاوران راهنمایی شغلی برای کمک به انتخاب رشته  تحصیلی مناسب (با توجه به نیاز بازار کار ) در دسترس باشند تا مشکلات یادگیری را تشخیص دهند و هنگام ضرورت در مورد حل مشکلات اجتماعی نیز دانش آموزان  را یاری دهند با توجه به مطالب ذکر شده ، لازم سات در مورد میزان تاثیر آموزش درس برنامه ریزی تحصیلی و شغلی در افزایش اطلاعات و آگاهی دانش آموزان به منظور انتخاب رشته تحصیلی مناسب تحقیق انجام بگیرد.

فهرست مطالب

·        بیان مسئله

·        اهمیت وضرورت

·        پیشینه ی پژوهش

·        فرضیه ها

·        اهداف پژوهش

·        تعریف مفهومی وعملیاتی

·        جامعه ی آماری

·        آمار توصیفی

·        ابزار اندازگیری و روش تحقیق

·        روش گردآوری داده ها

·        محدودیت پژوهش

·        منابع

برای دریافت متن کامل مقاله یا تحقیق مورد نظر خود ایمیل بفرستید با تشکر مدیر وبلاگ

هویّت چیست؟

در فرهنگ معین آمده است: «هویّت یعنى آنچه موجب شناسایى شخص باشد».(۳)

در فرهنگ عمید، هویّت چنین تعریف شده است: «هویّت، یعنى حقیقت شى‏ء یا شخص که مشتمل بر صفات جوهرى او باشد. هویّت در لغت به معناى شخصیت، ذات، هستى و وجود است و از ترکیب «هو» ساخته مى‏شود».(۴)

اریک اریکسون که نام او با «هویّت» پیوندى عمیق دارد مى‏نویسد: «هویتى که نوجوان در صدد است تا به طور روشن با آن مواجه شود این است که «او کیست؟»، نقشى که باید در جامعه ایفا نماید چیست؟ آیا او یک کودک است یا بزرگسال؟ آیا او توانایى آن را دارد که روزى به عنوان یک همسر یا پدر یا مادر باشد؟ آیا او على‏رغم نژاد، مذهب یا زمینه‏هاى ملى - که او را از نظر مردم کم ارزش جلوه مى‏دهد - ، احساس اعتماد به نفس دارد؟».(۵)

و کراجر از صاحبنظران این رشته در تعریف هویّت مى‏نویسد: «هویّت یعنى توازن میان خود ودیگران برقرار کردن»(۶)، و در جاى دیگرى آن را همچون یک مرحله در چرخه زندگى مى‏پندارد.(۷)

ادامه نوشته

مثلث استرنبرگ - مثلث عشق

از دیرباز بشر به پدیده عشق علاقه مند بوده است اما تـا امـروز تعریف دقیق و فراگیری از عشق که بتــوانـد هـمه را قانع سازد ارایه نگردیده است. برخی معـتقدنـد کـه بـطـور غریزی عشق را می شناسند بنابراین اصلا زحمت تعریف کـردن آن را بـه خـود نـمی دهــنـد. امـا درسـالـهـای اخیر دانشمندان تـحـقـیـقـات گـسترده ای درباره عشق صورت داده و به یافته های بسیار جالبی نیز دست یافتـه انـد. از جمله آنها مـیـتـوان به نظریه "مثلث عشق" اشاره کـرد. 

  این فرضیه عشق را به سه مولفه تقسیم بندی مـیـکنـد:      صمیمیت، شهوت(هوس) و تعهد.

ادامه نوشته