عمده ترین مشکلات زوجهای جوان

  یکی از عمده ترین مشکلات خانمها در شروع زندگی تنهایی و دلتنگی میباشد آقایان چند روزابتدای زندگی مشترک رو بیتشر باید در کنار همسرشون باشند آنها را بیرون ببرید بگردید سینما پارک خرید اگر آنها تمایل دارند حتی در هفته چند بار به خانه پدری بروند بهتره این اجازه رو بدهید به هر حال چند سال با خانواده بودن رو نمی توان یک شبه فراموش کرد . 

ادامه نوشته

بازی درمانی

بازی، وسیله طبیعی کودک برای بیان و اظهار "خود" است. آلفرد آدلر(Alfred Adler)، روان‌شناس معروف می‌گوید: "هرگز نباید به بازی‌ها به عنوان روشی برای وقت‌کشی نگاه کرد." و یا گاری لندرث(Gary Landers)، اظهار می‌دارد که "بازی کردن برای کودک، مساوی است با صحبت کردن برای یک بزرگسال. بازی و اسباب‌بازی، کلمات کودکان هستند." متاسفانه هیچ تعریف واحد و جامعی در مورد بازی وجود ندارد. تنها تعریفی که اغلب بدان استناد می‌شود از اریکسون(Erik Erikson) است که می‌گوید: "بازی عملکرد خود است، کوششی جهت هماهنگ کردن فرایندهای جسمی و اجتماعی خویشتن".[1]

ادامه نوشته

اهمیت خانواده

 خانواده به عنوان اولین کانونی که فرد در آن قرار می‌گیرد دارای اهمیت شایان توجهی است. اولین تأثیرات محیطی که فرد دریافت می‌کند از محیط خانواده است و حتی تأثیرپذیری فرد از سایر محیطها می‌تواند نشأت گرفته از همین محیط خانواده باشد. خانواده پایه گذار بخش مهمی از سرنوشت انسان است و در تعیین سبک و خط مشی زندگی آینده ، اخلاق ، سلامت و عملکرد فرد در آینده نقش بزرگی بر عهده دارد.

ادامه نوشته

اختلالات يادگيري

كودك شما عليرغم هوش نرمال و گاه بالاي خود، در انجام تكاليف مدرسه مانند خواندن، نوشتن، رياضيات و... دچار مشكل است. او هر روز به هر بهانه اي مي خواهد از مدرسه رفتن، سر باز زند. هنگامي كه از او مي خواهيد از روي متن درس جديد برايتان بخواند، هزار بهانه مي آورد و سرانجام با فشار و مكث هاي بيش از حد، دست و پا شكسته متن را با غلطهاي فراوان مي خواند. بارها با او جدول ضرب را تكرار مي كنيد، اما هر بار اشتباه مي كند، حروف الفبا را به ترتيب با شعر ياد مي گيرد، اما اگر بپرسيد بعد از حرف "ص" چه حرفي است؟ نمي تواند مستقيما جواب دهد و بايد از اول حروف الفبا رابراي خود بگويد. به سادگي براي شما فيلمي را كه ديده تعريف مي كند، اما اگر از او بخواهيد در موردهمان فيلم دو خط برايتان بنويسد، از اين كار سرباز مي زند... در اين مواقع بايد با مراجعه به يك روانشناس متخصص، ابتدا از بهره هوشي فرزند خود و به دنبال آن ابتلا يا عدم ابتلاي او به اختلال

ادامه نوشته

آموزش خلاق کودک محور چيست؟

 امروزه در بسيارى از كشورهاى پيشرفته آموزش خلاق كودك‌محور به سياست و برنامه‌ى اصلى سامانه‌ى آموزش و پرورش تبديل شده است. آموزش خلاق كودك‌محور بر فلسفه‌ى آموزش مشاركتى و هميارى کودکان و آموزگاران و مربيان استوار است. در اين شيوه‌ى آموزشى، به رشد چندگانه و همسوى کودکان که شامل رشد هوشى، هيجانى، اجتماعى و زبانى است، توجه مى‌شود و به ويژه بر رشد هيجانى و اجتماعى که بنيادهاى پرورش کودک را مى‌سازند، تاکيد مى‌شود.

ادامه نوشته

راهنمایی و مشاوره سازشی

مقدمه

راهنمایی و مشاوره یک فعالیت تخصصی و یک تخصص در حال بالندگی است که کارایی و اثر  بخشی آن در مدارس و دانشگاهها و جامعه موجب موفقیت درتحصیل ، تامین بهداشت روانی انسان ، مهارت در زیستن و در نهایت سعادت جامعه می شود .

روانشناسی و مشاوره با توجه به پیچیده شدن جوامع و تضاد سنت و مدرنیته جایگاه خاصی در زندگی افراد پیدا کرده است که می تواند پویایی زندگی آنها را در جوامع وسعت بیشتری دهد.

مشاوره درست می تواند افراد را در مسیر پویایی شخصیت و رشد فردی و خانوادگی قرار دهد.

ادامه نوشته

نظریه درمانی عقلانی – عاطفی ( الیس )

نظریه درمانی عقلانی – عاطفی ( الیس )

شرح حال آلبرت الیس

          آلبرت الیس در سال 1913 م متولد شد . در سال 1934 درجة لیسانس خود را از سیتی کالج نیویورک و در سال 1943 م فوق لیسانس ، و در سال 1947 ، درجة دکترای خود را از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد . در سال 1943 م ، بطور خصوصی به مشاوره و روان درمانی در زمینة خانوادگی ، ازدواج و امور جنسی اشتغال ورزید . الیس در اوایل کارش ، در مشاورة ازدواج و خانوادگی ، اصولاً بیشتر اوقات ، به شیوه ای آمرانه به ارائه اطلاعات به مراجعانش می پرداخت . الیس با روشها و نظریة روانکاوی توافقی نداشت ، زیرا شیوه های روانکاوی در مقایسه با نظرات خودش چندان فعال و هدایت شده نبودند . بدین ترتیب الیس ، به نظریات یادگیری و تغییر رفتار از طریق اصول یادگیریهای شرطی روی آورد . الیس در سال 1945 میلادی به بعد ، شیوة درمان عقلانی –  عاطفی را موثرتر از سایر روشها دانست و همواره سعی کرد از آن در درمان بیماران استفاده نماید .

ادامه نوشته

سرکوبی

سرکوبی اصـلي تـرين مـكـانيـسم دفـاعـي محـسـوب شـده و ديـگــر

مكانيسم هـا بعنوان ابزار كمكي بكار مي روند. واپس راني

بـه مـعـني جلوگيري از ورود افكار، خاطرات، آرزوها، اميال و

تجـارب دردنـاك، نـاخـوشايـنـد، شرم آور و ناپسند به سطح

خودآگاه و هشيار مي باشد. در ايـن مـكـانـيـسم خـاطـرات

اسـترس زا به طور گزينشي به ناخودآگاه رانده مي شوند.

واپس رانـي بـا انـكار متفاوت است در واپس راني فرد هيچ

چـيزي را نفي نميكند. مثال:دختري كه در خردسالي مورد

تعـرض جنسي واقع شده، ايـن تـجـربـه دردنـــاك را سركوب

ميكند.

 

ادامه نوشته