مقدمه

راهنمایی و مشاوره یک فعالیت تخصصی و یک تخصص در حال بالندگی است که کارایی و اثر  بخشی آن در مدارس و دانشگاهها و جامعه موجب موفقیت درتحصیل ، تامین بهداشت روانی انسان ، مهارت در زیستن و در نهایت سعادت جامعه می شود .

روانشناسی و مشاوره با توجه به پیچیده شدن جوامع و تضاد سنت و مدرنیته جایگاه خاصی در زندگی افراد پیدا کرده است که می تواند پویایی زندگی آنها را در جوامع وسعت بیشتری دهد.

مشاوره درست می تواند افراد را در مسیر پویایی شخصیت و رشد فردی و خانوادگی قرار دهد.

مشاوره سازشی در مدارس

منظور از مشاوره سازشی اقداماتی است که یک مشاور انجام می دهد تا موجب از بین رفتن مشکل روانی ایجاد شده در فرد گردد به عبارت دیگر مشاوره سازشی در حکم پیشگیری ثانویه است باتوجه به وسعت بیماری های روانی که بیان می شود  به شیوع تعدادی از بیمارهای روانی در بین دانش آموزان بیشتر است که مشاور باید در طبقه بندی اختالات به این مطلب توجه داشته باشد و سبب شناسی مشکل و راههای کاهش این مشکل را بداند .

مشاوره توانبخشی

وقتی است که مشکل به وقوع پیوسته و فرض شده امکان درمان کمتر است در این مقوله می خواهیم فعالیتی را انجام دهیم که فرد در مقابل مشکل ایجاد شده بقیه توان خود را از دست ندهد و از حداقل پتانسیل فرد استفاده شود بعبارتی هدف جلوگیری از واماندگی فرد است .

استراتژی هایی در مورد مشاوره سازشی عبارت است از :

1-    شناسایی افراد داری مشکل سازشی

2-    ایجاد نگرش مثبت برای تغییر در فرد

3-    جلوگیری از فرض شدن مشکلات

4-    ارائه اطلاعات لازم در مورد مشکل افراد مشکل دار

5-    استفاده از تکنیکهای جهت تسکین برخی از علائم

دانش آموز ناسازگار به چه دانش آموزی می گویند؟

دانش آموزی که مشکل ورود به مدرسه و خو گرفتن با فضای جدید داشته باشدو نتواند خود را با قوانین مدرسه و کلاس سازگار کند.

از چه طریقی می توان آنها را شناسایی کرد؟

1-    مشاهده به وسیله شخص مشاور

2-    ارجاع دانش آموزان به وسیله معاونان ، مدیران و معلمان

3-    در بعضی اوقات بهوسیله گزارش هم کلاسی ها و یا خانواده  خود دانش آموز

درمان دانش آموز ناسازگار و کمک هایی که مشاور می توان به او کند و ارائه راهکارها

1-    آموزش بهنجار و نابهنجاری در مدرسه و دانش آموز و اولیا در قالب بروشور نمایش ، تحلیل فیلم ، خاطره گویی و قصه گویی

2-    گفت و گو و مصاحبه دانش آموزان و مشاور

3-    شناسایی دلیل ناسازگاری و فراهم کردن محیطی که در آن مراجع کننده بتواند برون ریزی کند و تخلیه عاطفی صورت گیرد

4-    صحبت با خانواده و دعوت به همکاری

5-    اگر  به وسیله خانواده و مشاور درمان نشد ارجاع به هسته مشاوره می دهیم در زمان مناسب