بررسی میزان تاثیر آموزش درس برنامه ریزی تحصیلی و شغلی در فرایند انتخاب رشته تحصیلی و شغلی دانش آموز
بررسی میزان تاثیر آموزش درس برنامه ریزی تحصیلی و شغلی در فرایند انتخاب رشته ی تحصیلی و شغلی دانش آموزان دختر دوم دوره متوسطه در شهرستان مریوان
مقدمه
آموزش و پرورش نهاد اجتماعی است که در بالندگی هویت فرد و تبلور شخصیت و ی می تواند نقش بسار مهمی را بازی کند . مدرسه از آن رو در رشد شخص نقش حیاتی دارد که اولاً در دورانی که از تکامل او وارد عمل می شود که یادگیری به سهولت انجام می شودو ثانیاً ، با کنترل مثبتی که در مربیان کودکان و نوجوانان اعمل می کنند امر بالندگی و رشد شخصی آنان را جهت زندگی فردی و فردی اجتماعی فرد مفید ، سرعت می بخشند.
دانش آموز تنها برای آن به مدرسه نمی رود که مهارت بیاموزد و معرفت اندوزد ، بلکه مدرسه ، در جهت آفرینندگی و راهنمایی او نیز وظیفه ی حتمی دارد . آموزش مهارت ها و رشد خلاقیت ، بدون یک برنامه صحیح راهنمایی میسر نمی باشد . راهنمایی دانش آموزان از آن جهت ضروری است که الگوهای رفتاری و ویژگی های شخصیتی آنان را فردی به فرد دیگری متفاوت است و از این رو لازم می آید علاوه برکار کردن در گروه ، به فرد فرد آنها نیز توجه نشودو کمک های متناسب به هر کدام از آنها نیز فراهم آید . تنها در این صورت است که می توانیم مطمئن شویم که به کیفیت تعلیم و تربیت توجه لازم و مبذول شده است .
رشد سریع جمعیت دانش آموزی و لزوم توجه به استعدادها و تفاوت هایی فردی آنان و همچنین گسترش علوم و فناوری و توسعه رشته ها و گرایش علوم و فناوری و توسعه ی رشته ها و گرایش های تحصیلی و نیز تجدید نظر در نظام آموزش و پرورش ، توجه به برنامه راهنمایی را به عنوان یک ضرورت مطرح نموده است و تنوع رشته ها و گرایش های تحصیلی در آموزش متوسطه و آموزش عالی ، همچنین گوناگونی و دامنه وسیع مشاغل در جامعه ی امروز و ارتباط تحصیلات با شغل ، ایجاب می کند دانش آموزان برای آینده تحصیلی و شغلی خود برنامه ریزی کنند. بدون شک برنامه ریزی نیازمند تعیین و تصریح هدف است در آن نیز به اطلاعات منظم و دقیق و از امکانات تحصیلی و مشاغل و تخصص های مورد نیاز جامعه محتاج است . تحول جامعه سنتی به صنعتی مشکلات فراوانی را در تصمیم گیری مناسب حرفه ای به وجود آوردبه عنوان مثال می توان گفت در جامعه ی صنعتی به علت تنوع و تعدد حرفه و مشاغل و نیز پیچیده بودن روابط بین افراد ، طرح ریزی حرفه ای و انتخاب شغل با مشکلات زیادی مواجه است . در جامعه صنعتی افرادی که حائز تخصص نباشند بیکار ی مانند ، چنین بیکاری از نظر روانی و نیز اجتماعی قابل مطالعه و بررسی است . با پیاده کردن برنامه های صحیح راهنمایی شغلی و حرفه ای در مدارس و جامعه ، می توان طرح ریزی حرفه ای را به درستی اجرا و از بروز بیکاری های پنهانی و آشکار تا حدود زیادی پیشگیری نمود.
راهنمایی شامل ارزیابی با ترکیب ماهرانه ای از معیار های آموزشی و پیش بینی شخصیت آینده ی نوجوانان است . مدرسه باید قادری به ارائه ی تصویر روشنی از توانایی های هر یک از دانش آموزان باشد . بنابراین تا آن جا که امکان پذیر باشد باید مشاوران راهنمایی شغلی برای کمک به انتخاب رشته تحصیلی مناسب (با توجه به نیاز بازار کار ) در دسترس باشند تا مشکلات یادگیری را تشخیص دهند و هنگام ضرورت در مورد حل مشکلات اجتماعی نیز دانش آموزان را یاری دهند با توجه به مطالب ذکر شده ، لازم سات در مورد میزان تاثیر آموزش درس برنامه ریزی تحصیلی و شغلی در افزایش اطلاعات و آگاهی دانش آموزان به منظور انتخاب رشته تحصیلی مناسب تحقیق انجام بگیرد.
فهرست مطالب
· بیان مسئله
· اهمیت وضرورت
· پیشینه ی پژوهش
· فرضیه ها
· اهداف پژوهش
· تعریف مفهومی وعملیاتی
· جامعه ی آماری
· آمار توصیفی
· ابزار اندازگیری و روش تحقیق
· روش گردآوری داده ها
· محدودیت پژوهش
· منابع
برای دریافت متن کامل مقاله یا تحقیق مورد نظر خود ایمیل بفرستید با تشکر مدیر وبلاگ