بررسی وضعیت فضاها و تجهیزات آموزشی متناسب با استاندارهای آموزشی
مقدمه:
باركر موسس روانشناسي اكولوژيك، عقيده دارد بين ابعاد فيزيكي معماري و رفتاري در قرارگاه هاي فيزيكي رفتاريرابطه خاصي وجود دارد.فضاهاي آموزشي مانند كلاس هاي درس، كارگا هها و … و يا كل فضاهاي آموزشگاه قرارگاه محسوب مي شوند.نيمك تهاي يك كلاس درس و طرز چيده شدن آنها در فضا و يا معماري فضاي مدرسه، ابعاد فيزيكي معماري، آموزش و مجموع اقدامات در سطح كلاس درس و در سطح آموزشگاه بعد رفتاري ناميده می شود.
در نظريه اكولوژيك باركر به ابعاد سازماندهي و اجتماعي قرارگاه ها نيز توجه م يشود و گفته مي شود هر فرد با قرارگرفتن در قرارگاه هاي فيزيكي رفتاري، نقش هاي اجتماعي معيني را عهد هدار مي شود. مانند نقش شاگرد و معلم دركلاس درس. ضمناً قوانين و قراردادهاي اجتماعي نظام يافته اي از پيش مشخص م ينمايد كه افرادي كه در نقش هاي اجتماعي متفاوت قرار مي گيرند، كدام الگوهاي رفتاري را با كدام فاصله زماني ارائه خواهند داد. لذا با توجه به مباني اين ديدگاه، م يتوان رفتارهاي فوق فردي را با در نظر گرفتن ويژگ يهاي فيزيكي معماري و سازماندهي قرارگاه هاي رفتاري تا حدودي پيشگويي كرد. مثلاً با داشتن اطلاعات مربوط به اين ويژگي ها در يك قرارگاه رفتاري مي توانيم ارتباطات بين شاگردان از يك سو و بين شاگردان و مسئولين از سوي ديگر و يا رضايت از محيط آموزشي را پيشگويي كنيم.
فهرست مطالب
· بیان مسئله
· اهمیت وضرورت
· پیشینه ی پژوهش
· فرضیه ها
· اهداف پژوهش
· تعریف مفهومی وعملیاتی
· جامعه ی آماری
· آمار توصیفی
· ابزار اندازگیری و روش تحقیق
· روش گردآوری داده ها
· محدودیت پژوهش
· منابع
برای دریافت متن کامل مقاله یا تحقیق مورد نظر خود ایمیل بفرستید با تشکر مدیر وبلاگ