مقدمه:

باركر موسس روانشناسي اكولوژيك، عقيده دارد بين ابعاد فيزيكي معماري و رفتاري در قرارگاه هاي فيزيكي  رفتاريرابطه خاصي وجود دارد.فضاهاي آموزشي مانند كلاس هاي درس، كارگا هها و … و يا كل فضاهاي آموزشگاه قرارگاه محسوب مي شوند.نيمك تهاي يك كلاس درس و طرز چيده شدن آنها در فضا و يا معماري فضاي مدرسه، ابعاد فيزيكي  معماري، آموزش و مجموع اقدامات در سطح كلاس درس و در سطح آموزشگاه بعد رفتاري ناميده می شود.

در نظريه اكولوژيك باركر به ابعاد سازماندهي و اجتماعي قرارگاه ها نيز توجه م يشود و گفته مي شود هر فرد با قرارگرفتن در قرارگاه هاي فيزيكي  رفتاري، نقش هاي اجتماعي معيني را عهد هدار مي شود. مانند نقش شاگرد و معلم دركلاس درس. ضمناً قوانين و قراردادهاي اجتماعي نظام يافته اي از پيش مشخص م ينمايد كه افرادي كه در نقش هاي اجتماعي متفاوت قرار مي گيرند، كدام الگوهاي رفتاري را با كدام فاصله زماني ارائه خواهند داد. لذا با توجه به مباني اين ديدگاه، م يتوان رفتارهاي فوق فردي را با در نظر گرفتن ويژگ يهاي فيزيكي  معماري و سازماندهي قرارگاه هاي رفتاري تا حدودي پيشگويي كرد. مثلاً با داشتن اطلاعات مربوط به اين ويژگي ها در يك قرارگاه رفتاري مي توانيم ارتباطات بين شاگردان از يك سو و بين شاگردان و مسئولين از سوي ديگر و يا رضايت از محيط آموزشي را پيشگويي كنيم.

 

فهرست مطالب

 

·        بیان مسئله

·        اهمیت وضرورت

·        پیشینه ی پژوهش

·        فرضیه ها

·        اهداف پژوهش

·        تعریف مفهومی وعملیاتی

·        جامعه ی آماری

·        آمار توصیفی

·        ابزار اندازگیری و روش تحقیق

·        روش گردآوری داده ها

·        محدودیت پژوهش

·        منابع

برای دریافت متن کامل مقاله یا تحقیق مورد نظر خود ایمیل بفرستید با تشکر مدیر وبلاگ