نگهداري و تعميرات
نگهداري و تعميرات
مانند تمام مفاهيم موجود در علم و تکنولوژي درگاه ورودي به اين حوزه نيز با تعريف نگهداري و تعميرات آغاز ميشود و اين به جهت وجود تصورات غلط بسياري است که در اين حوزه مطرح ميشود. متاسفانه اين تصورات غلط در ذهن بسياري از مديران و حتي کارشناسان و شاغلان در امر نگهداري و تعميرات نيز وجود دارد. اساسا نگهداري و تعميرات، تنها حوزه نگهداري و تعميرات پيشگيرانه را شامل نميشودٍ، اگر چه اين حوزه يکي ازمهمترين استراتژيهاي نگهداري و تعميرات است.
لزوم پياده سازي سيستمهاي نگهداري وتعميرات
هزينههاي نگهداري و تعميرات، در مجموع، بخش عمدهاي از هزينههاي توليد را در بر ميگيرد. با توجه
به نوع صنعت مورد بررسي، اين هزينه چيزي حدود ۱۵ تا ۶۰ درصد هزينه محصول توليد شده را در بر
ميگيرد. تحقيقات نشان دادهاست که حدود ۳۳ سنت از هر دلار که براي فعاليتهاي نگهداري و
تعميرات هزينه ميشود، مربوط به فعاليتهاي غير ضروري در حوزه نگهداري و تعميرات ميباشد اين
در حالي است که صنايع آمريکا سالانه حدود ۲۰۰ بيليون دلار براي نگهداري و تعميرات تجهيزات خود
هزينه مينمايند. اين بدان معني است که مديريت صحيح فرآيند نگهداري و تعميرات، سالانه ۶۰ بيليون دلارصرفه جويي در اين حوزه را به همراه خواهد داشت .
عبارت استراتژي نگهداري و تعميرات معمولاً به عنوان مجموعه خط مشيها و مفاهيم نگهداري و تعميرات تفسير
شدهاست اما از ديدگاه کلان تر اين خط مشيهاي نگهداري و تعميرات و مفاهيم، يکي از چند مولفه اصلي استراتژي نگهداري و تعميرات را شکل ميدهند. ساير مولفههاي ساختاري در تعريف استراتژي نگهداري و تعميرات عبارت
است از ظرفيت نگهداري و تعميرات، تجهيزات و تسهيلات نگهداري و تعميرات، تکنولوژي نگهداري و تعميرات و يکپارچه سازي افقي
استراتژي هاي نگهداري و تعميرات
در بخش قبل به تعريف استراتژي نگهداري و تعميرات پرداختيم. بر اين اساس و در نتيجه تغيير و تحول
دراستراتژي هاي کسب و کار و نيز تغيير در پارادايم هاي حاکم در توليد و پارهاي عوامل ديگر نظير پيشرفت
جوامع به سمت جامعه اطلاعاتي، استراتژي هاي مختلف نگهداري و تعميرات به وجود آمده اند. برخي از مهمترين
اين استراتژي ها عبارتاند از:
نگهداري و تعميرات پيشگيرانه PM14))
نگهداري و تعميرات پيشگويانه (PM15)
نگهداري و تعميرات مبتني بر شرايط(CMB)
نگهداري و تعميرات مبتني بر قابليت اطمينان ) RCM)
نگهداري و تعميرات ناب Lean maintenance))
نگهداري و تعميرات بهره ور فراگير ) TPM)
نگهداري و تعميرات بهره ور فراگير ناب (Lean TPM )
نگهداري و تعميرات مبتني بر ريسک(RBM)
نگهداري و تعميرات چابک (Agile Maintenance)
نگهداري و تعميرات مجازي (Virtual Maintenance)
1): تاريخچه نگهداري و تعميرات
از سال 1930 تا کنون ميتوان سير تحولات و تغييرات در نگهداري و تعميرات را به سه دوره اساسي
تقسيم نمود :
1-1): سير تحولات در دوره اول :
تحقيقات نشان ميدهد که تحول اوليه در نت در سالهاي قبل از جنگ جهاني دوم رخ داده است 0 در آن
ايام صنايع بشکل امروزي مکانيزه نبوده و لذا خرابيها و توقف ناگهاني ماشين آلات مشکل جدي را
براي دست اندرکاران امر توليد ايجاد نمي نمود 0 به عبارت بهتر ، جلوگيري از بروز عيب در ذهن اکثر
مديران و مهندسين مفهوم نداشته و يا حداقل ضرورتي از اين نظر احساس نميگرديد 0علاوه بر اين اکثر
ماشين آلات و تجهيزات توليدي از طرح نسبتا ساده اي برخوردار بوده و اين ويژگي ، کار با آنها را ساده و
تعميرشان را آسان کرده است 0 نتيجه اينکه در آن زمان نيازي به استفاده از نت سيستماتيک
احساس نميگرديده و اکثر شرکتها و واحدهاي توليدي و صنعتي فقط زماني که دستگاه و يا تجهيزاتي از
کار مي افتاد ، بازبيني و يا تعمير آنرا آغاز مي کردند ، در واقع سيستم نگهداري و تعميرات به هنگام
از کارافتادگي و يا BM ( Breakdown Maintenance ) معمول بود 0
نت : مخفف نگهداري و تعميرات
2-1): سير تحولات در دوره دوم :
همه چيز در خلال جنگ جهاني دوم بطور انفجار آميز دستخوش تحول قرار گرفت 0 فشار هاي ناشي از
زمان جنگ تقاضا براي انواع محصولات را افزايش داده و اين درحالي بود که تامين نيروي انساني صنايع
بشدت کاهش پيدا نمود 0 اين موضوع باعث گرديد تا مکانيزاسيون افزايش پيدا نمايد 0 تقريبا
سال 1950سال رونق طراحي و ساخت ماشين آلات مکانيزه بوده و اين ايام را ميتوان سرآغاز وابستگي
صنايع به تجهيزات مکانيزه و اتوماسيون دانست در طول دهه 1950 نت پيشگيرانه به تدريج تکامل يافته
تا پاسخگوي نيازهاي جديد صنعت باشد 0در اين راستا سيستم نگهداري و تعميرات بهره ور
( Productive Maintenance ) در سال 1954 به صنايع آمريکا معرفي گرديد0 در اين سيستم
ضمن تاکيد برروي اصلاح خرابيهاي اتفاقي و از کارافتادن غير منتظره تجهيزات با بهره گيري مناسب از
علوم و امار و احتمالات و پژوهش عملياتي ، شبيه سازي ، اقتصاد مهندسي ، تئوري صف و نگرش هاي
تحليلي ، تکنيکها و مدلهايي براي حالات مختلف انواع دستگاهها و تجهيزات ابداع شد که متخصصين اين
رشته مي توانستند کليه فعاليتها و عمليات نگهداري و تعميرات را به نظم درآورده ، خرابيها را پيش بيني
نموده تا جهت نگهداري و تعمير آنها برنامه ريزي نمايند 0 دهه 1960 را ميتوان دهه گسترش استفاده از
نت بهره ور در صنايع ناميد 0 معرفي سيستم نگهداري و تعميرات بهره ور فراگير
يا TPM ( Total Productive Maintenance ) در دهه 1970 از سوي صنايع ژاپني را ميتوان بعنوان
آخرين دستاورد در دوره دوم تحولات نگهداري و تعميرات ناميد
3-1): سير تحولات در دوره سوم :
ميزان افزايش سرمايه گذاري برروي ماشين آلات صنعتي و اتوماسيون از يکسو و افزايش ارزش مالي و
اقتصادي انها از سوي ديگر منجر به آن شد که مديران و صاحبان صنايع به فکر راه کارهايي منطقي که
قادر به بيشينه سازي طول عمر مفيد تجهيزات توليدي خويش و طولاني کردن چرخه عمر اقتصادي
آنها شود 0 افزايش ميزان اثربخشي ماشين آلات ، بهبود کيفيت محصولات در کنار کاهش هزينه هاي
نت و عدم خسارت به محيط زيست از جمله مواردي بود که باعث ايجاد تحولي جديد در زمينه نگهداري
و تعميرات گرديد .
1-3-1): دست آوردهاي جديد نت در اين دوره عبارتند از :
1. معرفي سيستم نگهداري و تعميرات برپايه شرايط کارکرد ماشين آلات و ترويج استفاده از
روشهاي CM همچون آناليز لرزش ، حرارت سنجي و .. 0
2. معرفي و بکارگيري انواع روشهاي تجزيه و تحليل خرابيهاي ماشين آلات
3. طراحي تجهيزات با تاکيد بيشتر برقابليت اطمينان و قابليت تعمير
4. تحول اساسي در تفکر سازماني به سمت مشارکت و گروههاي کاري
5. معرفي سيستم نگهداري و تعميرات موثر
6. معرفي روش نت مبتني بر قابليت اطمينان بعنوان روشي جامع جهت تصميم گيري در استفاده
صحيح از انواع سيستمهاي نگهداري و تعميرات موجود 0 RCM فرايندي است که اولا معين مي کند چه
کاري مي بايست براي تداوم عمر هرگونه سرمايه فيزيکي انجام شود ، ثانيا انتظارتي را که کاربران از
تجهيزات دارند ضمانت و عملي مي نمايد 0
RCM چيست؟
RCM مخفف عبارت Reliability Centered Maintenance به معني نت مبتني بر
قابليت اطمينان يا نت قابليت اطميناني مي باشد.
نگهداري و تعميرات مبتني بر قابليت اطمينان يا
(Maintenance Reliabilty Centered) RCM
يکي از متدهاي جديد نگهداري و تعميرات است که در دهه اخير به سرعت رشد کرده است اين تکنيک
نت بر بهينه سازي اصلي ترين و مهم ترين فرآيندهاي دخيل در نت از روشهاي کاري و دستورالعملها
گرفته تا سيستمهاي ديگر نت نظير انبار و خريد معطوف مي شود. به عبارتي ديگر تمرکز بر ارزيابي و
تحليل ريسک براي تعيين فعاليت لازم در نت (جنبه هاي زيست محيطي، جنبه هاي عملياتي و
غيرعملياتي ) وظيفه RCM است
RCM ارزشي بسيار فراتر از مديريت نگهداري و تعميرات براي سازمان ها دارد. بدون وجود RCM
قابليت اطمينان نت و بهره برداري كاهش پيدا مي كند .
سيستم نگهداري و تعميرات به هنگام از کارافتادگي (Breakdown Maintenance)
سيستم نگهداري و تعميرات پيشگيرانه (Preventive Maintenance)
سيستم نگهداري و تعميرات بهرهور(Productive Maintenance)
سيستم نگهداري و تعميرات بهرهور فراگير (Total Productive Maintenance)
سيستم نگهداري و تعميرات بر پايه شرايط کارکرد ماشينآلات (Reliability Centered)
1-2): توليد کنندگان چگونه بايد به RCM توجه نمايند ؟
RCM روشي با نياز فراوان ، به منابع ميباشد . براي اجراي تنها يک آناليز RCM نياز به ساعتها کار
جهت تصميم گيري دارد. بنابراين RCM نبايد براي هر ماشيني مورد استفاده قرار گيرد. بعنوان مثال ،
ممکن است تنها 10% از ماشينها نياز به RCM داشته باشند. اگر شما از RCM براي آن 10 % از
ماشينهاي بحراني بکار گيريد، قادر به بهبود ظرفيت کلي ، افزايش خروجي و بازگشت سرمايه به ميزاني
بيش از آنچه که خرج نموده ايد خواهيد بود.
2-2): چگونه ميشود تعيين نمود که از RCM در چه جايي بايد استفاده نمود؟
تمرکز بايد برروي سيستمهايي باشد که بيشترين بازگشت سرمايه را به دنبال خواهند داشت . نقطه
آغازين اينست که شما بتوانيد بهبود را در يکي از سه ناحيه نشان دهيد : ايمني ، تاثير مالي يا افزايش
روحيه در محيط کاري .
براي انجام اينکار ، ميتوانيد با رتبه بندي ماشين آلات از نظر وضعيت بحراني آنها ، شروع نمائيد . شما
ميتوانيد با اجراي RCM براي درصدي کمي از ماشين آلات ، به نتايج بسيار چشمگيري برسيد
اكنون با فرض استقرار و راه اندازي سيستم نت پيشگيرانه تجهيزات به بررسي هزينه هاي ذكر شده مي پردازيم
هزينه توقف توليد و فرصت از دست رفته كاهش مي يابد
به دليل آنكه تجهيزات متناوباً سرويس و نگهداري مي شوند درصد ساعات آماده بكاري تجهيزات بالا مي رود.
سيستم بازرسي مستمر باعث كشف خرابي در مراحل اوليه و در پي آن تعمير پيش بيني شده اصلاحي و با برنامه
ريزي قبلي مي گردد، در نتيجه خط توليد براي مدت زمان كمتري جهت رفع و اصلاح خرابي ( كه در اين مرحله
خرابي عمده نيست)متوقف ميگردد.در اين نوع تعمير نيروي انساني تعميركار، مواد و قطعات مورد نياز و شرائط
مورد نيـاز انجام كار پيش از درخواست توقف فراهم مي شود و زمان توقف كمتراست.
هزينه تعميرات كاهش مي يابد
سرويس و بازرسي هاي متناوب و نظامند در سيستم نت، كاركرد نرمال و پيوسته تجهيزاترا باعث مي گردد.كشف
عيب در مراحل اولبه و در نتيجه ، تعميرات اصلاحي و برنامه ريزي شده به جاي تعميرات اضطراري و پيش بيني
نشده كاهش قابل ملاحظه هزينه تعميرات را در پي خواهد داشت
هزينه راه اندازي مجدد خط توليد كاهش مي يابد
به دليل افزايش آماده بكاري تجهيزات، توقفات اضطراري كم و فعاليتهاي تعمير بصورت پيش بيني شده
و با برنامه ريزي انجام مي شوند پيامد آن كاهش دفعات توقف در نتيجه كاهش دفعات راه اندازي مجدد
و بهره برداري پيوسته خواهد بود.(از آنجا كه در ماهيت تعميرات اصلاحي فرصت زماني لازم وجود دارد
معمولاً مجموعه اي از آنها را بگونه اي برنامه ريزي مي كنند تا در توقف مطلوب بهره برداري و يا در
توقفي پيش بيني شده، صورت پذيرند
دفعات تكرار خرابي كاهش مي يابد
سيستم نت تنها در اجراي برنامه اي امور نگهداري و تعميرات تجهيزات خلاصه نمي شود بلكه با حصول اطلاعات
بازخوردي و پردازش و تجزيه و تحليل آن اطلاعات نتايج، تحليلها و گزارش هاي خروجي را فراهم مي سازديکي از
نتايج مطلوب سيستم نت, ريشه يابي علت خرابي است. براي مثال اگر تجزيه و تحليل داده هاي بازخوردي اين
نتيجه را بيان دارد كه ريشه 30% از خرابي هاي پيش آمده با نحوه بهره برداري مرتبط است در اينجا مي توان لزوم
آموزش پرسنل بهره برداري و يا تاثير سياستهاي تشويق و تنبيه نسبت به نحوه بهره برداري مشحص مي گردد.
پس از پيشنهاد راهكار مناسب و اقدام جهت رفع ريشه خرابي ، دوباره اين درصد از سيتم استخراج و با وضعيت
پيش از آن مقايسه مي گردد، درصد خرابي ها ناشي از كيفيت قطعات، مشكلات طراحي ، نگهداري و سرويس نا
مناسب،كيفيت تعميرات و …. نيز از نتايج بازخوردي سيستم مي باشند.با ريشه يابي علل خرابي و يافتن راهكار
جهت آن از تكرار خرابي و تحميل هزينه هاي ناشي از آن جلوگيري به عمل مي آيد.
3): تخمين هزينه هاي نگهداري و تعميرات :
تخمين هزينه هاي نگهداري و تعميرات پيشگيرانه از آنجايي که برنامه ريزي شده اند قابل انجام است
اما تخمين هزينه هاي تعميرات اتفاقي به راحتي امکان پذير نمي باشد. زيرا نمي توان تخمين زد که مدت
زمان تعمير چه مدت به طول خواهد کشيد و يا چه قطعات و لوازمي مورد استفاده قرار خواهد
گرفت.براي تخمين هزينه هاي تعميراتي بايد حداقل اطلاعات زير در دسترس باشد.
• تعداد دفعات خرابي دستگاه (فرکانس خرابي)
• وضعيت خرابي و ازکارافتادگي در هر دوره.
• مدت زمان خرابي و ازکار افتادگي در هر بار.
• ساير هزينه هاي و هزينه هاي جانبي ناشي از خرابي و ازکارافتادگي دستگاه
• 4): ابزارهاي مهندسي نت
•
در زير ليستي از ابزارهاي مهندسي نت را مشاهده مي کنيد که براي استقرار صحيح نت مبتني بر قابليت
• اطمينان نياز مي باشد، در کشور ما به مبحث نت مبتني بر قابليت اطمينان آنطور که بايد پرداخته نشده
• است و در حد آموزشهاي کلاسيک و کمي نمونه هاي پايلوت بيشتر پيش نرفته است و يکي از دللايل
• عدم پيشرفت اين تکنيک موثر نگهداري و تعميرات نبود آگاهي کافي از تاثير بسزاي اين تکنيک در
• کارخانجات مي باشد ضمن اينکه کارخانجاتي که آشنايي نسبي نيز داشته اند بدليل کمي مهارت در
• ابزارهاي مهندسي نت در پياده سازي نت مبتني بر قابليت اطمينان با چالش مواجه شده اند.ابزارهاي
• مهندسي نت معرفي شده زير مي تواند تيم هاي چند تخصصي نت در سازمان را براي پياده سازي يک
• سيستم نت پايدار ياري برساند:
• آناليز علل ريشه اي RCA
• آناليز حالات بالقوه خرابي و آثار آن براي ماشين آلات MFMEA
• نمودارهاي علت و معلول Root and Cause Effect
• روشهاي حل مسئله Problem Solving
• شاخص هاي نگهداري و تعميرات
• اثر بخشي کلي تجهيزات OEE – Overall Equipment Effectiveness
• آمار در نت
5): مقايسه نت بهره ور فراگير و نت مبتني بر قابليت اطمينان
متخصصان مختلفي نظراتشان را مطرح كردهاند. خلاصه اين مطالب به صورت زيراست
RCM: انگلستان (مغرب زمين) |
: TPM كشور ژاپن (مشرق زمين) |
خاستگاه |
آقاي جان موبراي |
آقاي سيايچي ناكاجيما |
توسعه داده شده توسط |
موسسه Aladdon |
انستيتو نگهداري و تعميرات كارخانجات ژاپن (JIPM) |
عمده ترين مشاور اوليه اين سيستم |
شاخص MTBF براي هر جزء |
ضريب اثربخشي كلي تجهيزات (OEE) |
ابزار يا روش اندازهگيري عملكرد سيستم |
كاهش توالي خرابيها تا سطح مورد پذيرش كاربر |
دستيابي به توقفات غيربرنامهاي صفر |
هدف نت |
مشخص كردن عملكرد (وظيفه) و حالات خرابي |
برقرار كردن شرايط اوليه تجهيزات |
راهكار اوليه |
روش از پايين به بالاي سازمان (Bottom-Up) |
روش از بالا به پايين سازمان (Down (Top- |
روش اجرا |
تفكر نت قبل از طراحي مجدد |
TPM: اعتقاد به بهبود مستمر |
مفهوم بهبود |
حالاتي وجود دارد كه اپراتورهاي دستگاه به نتكاران آموزش ميدهند |
نتكاران به اپراتورهاي توليد آموزش مي دهند. |
باور عمومي |
هر مورد (دستگاه) حدود سه ماه |
هر فاز يا مرحله حدود سه ماه |
زمان مورد نياز براي پيادهسازي |
خير |
بلي، TPM روش RCM را كامل ميكند. |
امكان تركيب |
وظايف اوليه و ثانويه تجهيزات |
شش ضايعه عمده ناشي از ماشينآلات |
تمركز نت بر |
هدف كلي نت:
TCM: پيشگيري از نياز به نت (Maintenance Prevention)
:RCMنت پيشاقدام (Proactive Maintenance)TPM معتقد است در راه توسعه برنامه نگهداري، حفظ
شرايط اساسي تجهيزات اولين قدم است. در حاليكه RCM معتقد است اولين قدم تغيير نحوه تفكر افراد و تسري
دادن آن به تجهيزات است.
منافع RCM عبارتند از
الف – کاهش هزينه هايي از قبيل هزينه دستمزد و لوازم يدکي و هزينه توقف ماشين آلات که در فعاليتهاي
تعميراتي اتفاق مي افتند.
ب- کاهش هزينه هاي ناشي از لطماتي که به دستگاه وارد مي گردد، اين لطمات ناشي از ازکارافتادگي قطعات است.
ج – افزايش عمر دستگاه و ارزش اسقاط دستگاه.
د- افزايش کيفيت محصولات