درمان ADHD بيش‌فعالي- كمبود توجه با تكنولوژي‌‌هاي نوين

1- بيش‌فعالي ـ كمبود توجه چيست؟

·         بيش‌فعالي ـ كمبود توجه (ADD/ ADHD) بيماري است كه امروزه 7-5 درصد كودكان سراسر دنيا را به آن مبتلا هستند.

·         اين كودكان نمي‌توانند به راحتي روي انجام تكاليف يا بازي‌هايشان تمركز كنند.

·         به جزئيات توجه نمي‌كنند.

·         در امتحانات يا تكاليف مدرسه‌شان اشتباهات يا غلط‌هايي دارند كه به علت بي‌دقتي است.

·         محرك‌هاي بيروني مثل سر و صدا يا كوچك‌ترين حركتي، خيلي سريع حواسشان را پرت مي‌كند.

·         آن‌ها خيلي فراموش كار هستند.

·         از انجام تكاليف مدرسه و يا حتي بازي‌هاي فكري گريزانند و با اكراه آن‌ها را انجام مي‌دهند.

·         اغلب لوازم مدرسه (مثل كتاب، مداد و...)‌را گم مي‌كنند.

·         نمي‌توانند راحت از پس انجام تكاليفشان بر بيايند و آن‌ها را درست انجام دهند.

·         اين كودكان دائماً در حال حركتند .

·     دائماً دست‌ها و پاهايشان را تكان مي‌دهند، نمي‌توانند سرجايشان بند شوند و هميشه در حال وول خوردن هستند. در كلاس دائم از جايشان بلند مي‌شوند.

·         از در و ديوار بالا مي‌روند.

·         زياد حرف مي‌زنند، وسط حرف ديگران مي‌پرند.

·         نمي‌توانند صبر كنند تا نوبتشان بشود.

·         قبل از تمام شدن سئوال جواب مي‌دهند و نمي‌توانند بدون سر و صدا بازي كنند.

اگر چند تا از اين علائم را در كودكتان مشاهده كرديد حتماً براي درمان او اقدام كنيد.

 

 

2- درمان ADHD (اختلال بيش‌فعالي ـ كمبود توجه)

روش‌هاي سنتي:

چند روش مختلف براي درمان اين بيماري وجود دارد كه در حال حاضر معمول‌ترين آن دارودرماني است.

·     در دارودرماني، داروهاي محرك مثل دكستروآمفتامين، يمولين و ريتالين استفاده مي‌شود كه البته اكثر پزشكان معتقدند كه از روي اجبار اين داروها را تجويز مي‌كنند.

·         داروها تنها علائم بيماري را از بين مي‌برند، ولي درمان را كامل نمي‌كنند؛ زيرا به محض قطع دارو، علائم بيماري برمي‌گردند.

·         داروها عوارض جانبي زيادي دارند.

 

روش هاي نوين مبتني بر تكنولوژي

امروزه درمان ديگري براي اين بيماريوجود دارد كه ضمن نداشتن  عوارض جانبي داروها، يك درمان كامل هم محسوب مي شود؛ بدين معني كه  اگر دوره درماني كامل شود، با قطع درمان، بيماري دوباره باز نمي‌گردد و كودك براي هميشه درمان مي‌شود. پس از شروع اين درمان نمرات كودكان خيلي بهتر مي‌شود و بطور كلي عملكرد بهتري در خانه و مدرسه دارند.

اين درمان نوروفيدبك نام دارد.

 

3- نوروفيدبك چيست و چگونه كار مي‌كند؟

احتمالاً شنيده‌ايد كه برخي از افرادي كه فشار خون خيلي بالايي دارند، بدون استفاده از دارو درمان مي‌شوند.

 در اين درمان در طي جلسات درماني دستگاهي دائماً فشار خون بيمار و تغييرات آن را به بيمار نشان مي‌دهد و به تدريج بيمار ياد مي‌گيرد كه چگونه فشار خونش را ، بطور ذهني كنترل كند. در اينجا بيمار را از فعاليت‌ها و تغييراتي آگاه مي‌سازند كه در بدنش رخ مي‌دهد، تغييراتي كه بيمار پيش از آن قادر به درك آن‌ها نبوده است و اساس كار فيدبك نيز، همين است.

در نوروفيدبك بيمار را از فعاليت‌هاي مغزش آگاه مي‌كنند. زماني كه مغز از تغييرات و فعاليت‌هاي خودش آگاه شود، سريعاً ياد مي‌گيرد كه چطور آن‌ها را تنظيم و كنترل كند.

 

4- درمان با نوروفيدبك

تشخيص

·         در ابتداي درمان شرح حالي از مراجع گرفته مي‌شود و براي تشخيص‌ دقيق‌تر از دستگاهي به نام QEEG استفاده مي‌شود.

·     كودك روي صندلي راحتي مي‌نشيند و بنا به صلاح ديد درمانگر از چند الكترود و يا كلاهي مخصوص براي دريافت امواج مغزي و رساندن آن به دستگاه QEEG استفاده مي‌شود.

·         الكترودها را با استفاده از يك ژل مخصوص به پوست سر مي‌چسبانند.

·     دستگاه QEEG يك EEG يا نوار مغزي خيلي دقيق از مغز بيمار مي‌گيرد و سپس اين EEG توسط كامپيوتر، مورد تجزيه و تحليل قرار مي‌گيرد، و با EEG افراد نرمال مقايسه مي‌گردد، به اين ترتيب دستگاه QEEG كوچكترين اختلاف موجود بين مغز بيمار و مغز افراد نرمال را نشان مي‌دهد.

·     با استفاده از اين تشخيص، درمانگر متوجه مي‌شود كه كدام قسمت از مغز و كدام يك از امواج مغز بايد تحت درمان قرار گيرد.

 

درمان

·         در نوروفيدبك، به غير از امواج مغزيِ خودِ فرد، چيز ديگري در امر درمان، دخيل نيست.

·         سپس كودك را تحت درمان با نوروفيدبك قرار مي‌دهند.

·     در طي جلسات نوروفيدبك، كودك روي صندلي راحتي در كمال آرامش مي‌نشيند، يا دراز مي‌كشد و سه الكترودـ 2 الكترود به گوش‌ها و يكي به قسمت خاصي از سر وي‌ ـ  با استفاده از ژل چسبانده مي‌شود.

·         برنامه درماني از طريق صفحه كامپيوتري كه در مقابل فرد قرار دارد ارائه مي‌گردد.

·     اين برنامه‌ها اغلب شبيه به بازي‌هاي كامپيوتري هستند، با اين تفاوت كه تنها ذهن و مغز كودك است كه بازي را انجام مي‌دهد و نه دوستان او.

·     با تكرار و تمرين اين بازي‌ها، مغز ياد مي‌گيرد كه براي رسيدن به بهترين نتيجه بايد چه كار كند، كه اين كار به درمان كودك و تنظيم شدن امواج و فعاليت‌هاي مغز او مي‌انجامد.

 

فوايد

·         فرد هيچ دردي را احساس نمي‌كند.

·         كودكان جلسات درماني را دوست دارند (چون حالت بازي دارد) و براي حضور در جلسات بعد مشتاق‌تر مي‌شوند.

·         با ورود به اين درمان خيلي سريع متوجه تغييرات كودكتان مي‌شويد.

·     تحقيقات نشان داده‌است كه پس از گذشت10 سال از كامل شدن درمان، تأثيرات درمان و بهبودي در 80% بيماران همچنان به قوت خويش باقي مانده بود.

 

قبل از ورود به درمان نكات زير را رعايت كنيد:

·         حتماً دقت كنيد كه پيش از آمدن به جلسات درمان سر كودكتان را با شامپوهاي معمولي كاملاً بشويد.

·         از  مصرف نرم‌كننده، تقويت كننده مو و... استفاده نكنيد.

·          به موهاي فرزندتان ژل نزنيد.