نويسنده: فاطمه اميري

    توجه به شناخت و آموزش و پرورش كودكان و دانش آموزان استثنايي، يعني افرادي كه به دلايل خاص جسماني، ذهني، عاطفي و رواني نمي توانند از برنامه هاي عادي آموزشي به نحوي مطلوب بهره مند گردند. از نشانه هاي پيشرفت و اصالت و قوت و غناي فرهنگ و نظام آموزش و پرورش هر جامعه اي است.

    كوشش در جهت شناسايي و برنامه ريزي و ايجاد تسهيلات آموزشي هر چه بيشتر براي كودكان و دانش آموزان استثنايي، عمدتاً به دليل نياز فرهنگي فوق العاده از اولويت خاصي برخوردارند، از اهداف و نظام آموزشي است. مطابق ارقام و آمار بين المللي حدود ۱۰ الي ۱۵ درصد از كل دانش آموزان سنين مدرسه رو در هر جامعه اي به نحوي از انحا نياز به برنامه هاي آموزشي ويژه دارند. نگاهي كوتاه به آمار كل دانش آموزاني كه در حال حاضر زير پوشش آموزش و پرورش استثنايي قرار دارند بيانگر اين حقيقت است كه امروزه فقط كمتر از يك درصد از كل اين قبيل دانش آموزان واجب التعليم از برنامه هاي آموزش استثنايي برخوردار بوده و بقيه با همه مشكلات و نارسايي ها، در مدارس معمولي جايگزين مي گردند و يا در مواردي اصلاً از كلاس و مدرسه بهره اي نمي برند، و اين موضوع از مسئوليت اولياي امور در تهيه و تنظيم برنامه هاي جامعي در جهت شناسايي و آموزش و پرورش كودكان و دانش آموزان استثنايي خبر مي دهد.

برای دریافت متن کامل مقاله یا تحقیق مورد نظر خود ایمیل بفرستید با تشکر مدیر وبلاگ